Hoe krijg ik de aan/uit schakelaar Controlled Folder Access van Windows Defender weer werkend?
Windows Defender heeft ook een anti-ransomware optie ingebouwd; Controlled Folder Access. Deze optie kun je in- en uitschakelen. Deze schakelaar werkt bij mij al enige tijd niet meer; ik vermoed sinds de laatste grote Windows10 update. Schakelaar staat op uit; bij inschakelen springt de schakelaar gelijk weer terug naar uit. Vraag ook al op Microsoft Community NL gesteld, maar geen oplossing gekregen anders dan Windows opnieuw te installeren. Dat gaat mij even te ver, teveel werk. Heeft iemand anders ook hetzelfde probleem en een oplossing? In april komt de jaarlijkse grote Windows update/ nieuwe versie. Misschien dat dan het probleem ook verholpen wordt.
Reacties
redactie
30 januari 2020 - 14:01
Gebruik je Windows Defender als virusscanner of heb je nog een andere anti-virus/anti-malware?
Fred
30 januari 2020 - 16:01
Alleen Defender en die bevalt uitstekend (op Controlled Folder Access na). Malwarebytes Anti-Malware draai ik 1x per maand; freeware versie, start niet met Windows op. Er staat wel een Mbam entry in Services; zal ik eens uitschakelen en zien of dat effect heeft.
Fred
30 januari 2020 - 16:01
Mbam uitschakelen, en opnieuw opstarten, helpt niet.
ano
30 januari 2020 - 21:01
Hier heeft iemand een soortgelijk probleem . Is niet echt opgelost .
https://answers.microsoft...
Jammer dat de vraagsteller niet heeft gereageerd op het laatste advies van Robert_We ,helemaal onderaan.
Daar word o.a. voorgesteld
. Doet het probleem zich ook voor onder een andere Windows gebruikers-account? Zie: Start > Instellingen > Accounts > Gezin en andere personen > Andere personen > Iemand anders aan deze pc toevoegen.
. Wat gebeurd en in Veilige Modus? Zie: Veilige Modus
. Wat gebeurd er wanneer je Windows opstart in een cleanboot? Zie: cleanboot
. Is alles in orde met de Windows update (geschiedenis)? Zie: Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows updates > Geschiedenis van updates.
Moet u uiteindelijk toch Windows opnieuw installeren ?
Zo kan u Windows 10 opnieuw te installeren zonder gegevens te verliezen .
https://www.youtube.com/w...
Fred
31 januari 2020 - 21:01
Alle stappen doorlopen en geen verbetering. Ik heb ook een 2de reserve admin account en met dit account werkt alles wel goed. Met partner non-admin account werkt schakelaar ook niet. Probleem met accounts? Mijn- en partner account deleten en opnieuw aanmaken kan oplossing zijn, maar even teveel werk. Maak elke maand disk backup. Wacht tot na maandelijkse Windows update en nieuwe backup. Daarna ga ik eens experimenteren met deleten en aanmaken accounts.
Reageer