Is mijn internet traag door Windows?

Vragensteller: 
Peter
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
Windows 10
Toelichting op vraag: 

Ik heb een desktop van een maand of 3 en heb Ziggo Max dus 500Mbit/s download nu heb ik dat met diverse progjes getest en kom niet boven de ±200 MBit/s dus monteur van Ziggo geweest en blijkt dat het bij de Connectbox wel goed werkt, achter het Ziggo modem ook dus quanta kosta €50

Ik heb daarop een PC hulp in de buurt laten komen welke mij, na een avond testen en uitproberen, vertelde dat het waarschijnlijk door Windows 10 komt en deze geheel opnieuw moet worden geïnstalleerd dus alles van de schijf zal weg zijn en kan opnieuw beginnen met alles er weer op te zetten.

Mijn vraag is of het niet anders kan of anders opties zijn?

Ik hoor het graag,
mvg Peter

Status: 
Vraag is nog niet beantwoord

Reacties

heb je al gekeken op welk kanaal je connectbox staat ingesteld ?
standaard is dat automatisch. (daar zitten dus veel netwerken in de buurt ook op)
als je een kanaal vast zet in de connectbox dan sta je daar niet langer in de file.

een simpele methode om te zien welke netwerken in jouw omgeving allemaal welk kanaal gebruiken, kan je inzichtelijk krijgen met een app op een android mobiele telefoon.

"wifi analyzer"

deze laat alle netwerken zien die je kan ontvangen als ook op welk kanaal deze uitzenden, zowel voor de 2.4GHz als ook de 5GHz verbindingen.

als je dan jouw netwerk (de grootste piek in dat overzicht) op een bepaald kanaal ziet uitzenden en op datzelfde kanaal zitten nog 30 wifi netwerken uit te zenden, dan is dat aardig druk.

als je in de grafiek een kanaal ziet waar de minste netwerken op uitzenden dan wordt dat het kanaal wat je in je connectbox vast gaat zetten.

stuk rustiger dus met als voordeel dat je internetsnelheid een stuk sneller zal zijn.

al geprobeerd ?

overigens had ik alleen een connectbox aangesloten op de wand-doos, ik had er geen aparte modem bij.

mijn connectbox was dan ook wit van kleur (zo'n alles in-1-apparaat)
en hoewel ziggo een splitter adviseert op de wand-doos deed ik dat juist niet, dus de ziggo coaxkabel rechtstreeks in de connectbox, en vanaf daar bedraad verder naar 2 netwerk switches die op hun beurt weer de rest daarachter verder aansturen.

jaren zo gewerkt eerst in een klein dorpje waar niet eens 4G mobiele snelheid ontvangen kon worden (geeft aan wat voor klein ... dorp dat was) en ook daar dikke 500Mb/s, nu verhuisd naar een kleine stad en ook daar had ik nog even ziggo en ook een dikke 500Mb/s en alles op dezelfde manier aangesloten.

zit je draadloos te werken dan is dat ook een stuk langzamer dan bedraad.
heb je al gekeken wat je snelheid is als je alleen bedraad zit ? (dus wifi even uitzetten, niet samen laten werken)

zal een behoorlijk stuk in snelheid verschillen.
had voorheen ook ziggo MAX 500, vorige maand overgestapt op T-MobileThuis glasvezel.
snelheden ver boven de 750Mb/s down én ook up ! met uitschieters tot 900Mb/s

met ziggo haalde ik ook vlot die 500Mb/s overigens maar dan wel bedraad (en goede kabels scheelt ook veel)

verder kan je kijken naar je netwerk kaart(adapter) heb je daar wel de laatste nieuwe drivers van in gebruik bijvoorbeeld ?

wat draaid er allemaal nog meer op de achtergrond in windows ? je kan van alles in en uitschakelen (zie diverse filmpjes op mijn youtube kanaal daarover)

en hoe staat het energybeheer ingesteld ?

er zijn zo veel factoren die mee kunnen spelen ;)

Bedankt voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid de monteur heeft alles met zijn eigen laptop getest zowel bij de Connectbox als achten het beraadde modem behaalde hij de grote snelheden, of zijn laptop een speciaal meet progje had weet ik niet maar ga uit van een normaal meetprogje. Ook heb ik alle drivers zover als nodig bijgewerkt dus dat sluit ik even uit.
Ik vind het nog steeds heel erg vreemd.

Weet niet of je bovenstaande allemaal al had nagelopen, meer even los daarvan.
Snelheid kun je meten met "ookla"

Zoek maar eens op Google: speedtest ookla
Deze is onafhankelijk en best betrouwbaar in meetresultaten

Bedankt voor je reactie maar zoals ik al schreef heb ik het met diverse progjes getest ook met Ookla, welke ik één van de beste vind overigens.

loop dan toch even bovenstaande allemaal na, om de netwerksituatie volledig overzichtelijk in kaart te brengen. ook dus het kanaal waarop uw wifi SSID uitzendt.

de monteur kan wel van alles en nog wat meten (al dan niet met voor ziggo zelf geoptimaliseerde apps) maar daarmee is uw probleem niet opgelost en kost het tot nu toe alleen geld nietwaar ?

de diverse geboden oplossingen kosten in deze helemaal niets (alleen wat tijd en moeite om uit te schrijven en hier te posten)

suc6 al vast met meten

Ik ga nogmaals alles nalopen word er onderhand helemaal gestoord van hahaha maar bedankt voor alle tips zal sowieso het resultaat melden, fijne zondag nog.

grtz Peter

lekker fröbelen met je netwerk daar op zondag hahaha
hoop dat je meer inzicht krijgt in al het draadloze verkeer(s infarct) daar.

weet je overigens hoe je het kanaal vast kan zetten in je connectbox ?

Niet dat ik er blij mee ben maar dat terzijde.
Ik heb weinig problemen met het draadloos het gaat mij om de bekabelde apparatuur.
Ja ben ik bekend mee zal daar ook naar kijken.
Heb ik nog één vraagje "wat vinden jullie van die Ziggo C7 wifibooster" die ik gebruik als netwerkverdeler?

geen ervaring mee
(voordat je op antwoord van mij zit te wachten wat er dan niet zou komen haha)

heb mijn aansluiting hierboven reeds gemeld.

wellicht iemand anders hier wel ervaringen mee ?

ok bedraad werken dus.
je zou zelf kunnen uitsluiten natuurlijk als je die booster even loskoppelt om te zien welk effect dat heeft op uw snelheid.

ik ben zelf van mening dat hoe meer aansluitingen (stekkertjes en kans op signaalverlies/losse contacten/draadbreukje etc) tussen de wand-doos en de computer zitten, hoe meer kans op verlies van snelheid/problemen.

mijn slogan wat ik al jaren bij alle snelheidsproblemen roep is dan ook:

"de snelheid wordt bepaald door de langzaamste schakel"

is dat uw booster bijvoorbeeld, dan deze loskoppelen.

----------------
waar ik ook nog aan zit te denken is, welke LAN poort dat je gebruikt op de computer?
is dat eentje rechtstreeks op het moederbord zelf ?
of bijvoorbeeld een losse insteek-kaart ?

je zou dan ook de BIOS eens door kunnen lopen bij het onderdeel prepheral, om te kijken of daar alles wel goed staat.
en heeft de BIOS bijvoorbeeld wel de nieuwste firmware ?
aangezien je computer 3 mnd jong is.

zeker in het begin (garantie periode) kijk ik zelf altijd naar de nieuwste firmware versies om de BIOS te flashen.
vaak komen zeker in het begin nieuwe versies uit waar problemen in opgelost zijn.
dit zou ook kunnen betekenen dat er problemen bekend zijn over de LAN poort op het moederbord zelf en deze in de nieuwste firmware opgelost zijn.
hiervoor bezoek je dan de fabrikant-site van jouw moederbord (merk en model)

dus niet zo zeer drivers voor de adapter, maar de BIOS firmware zelf.

Ik ga eerst alles nalopen wat bekabeling betreft.
Ik heb via de Lenovo alles geupdated dus neem aan dat het de laatste versies zijn.
LAN poort zit op het moederbord kan ook geen externe kaart kwijt is een laag model desktop.

"neem aan"

hmmm,
je kan dat uitlezen met bijvoorbeeld speccy
als de nieuwste firmware bijvoorbeeld versie 1.25 is dan kan je met speccy de ingeladen versie uitlzen.
staat daar iets anders dan die 1.25 dan heb je niet de nieuwste firmware in gebruik, simpel.

"meten is weten"
hahaha

bekend met speccy en waar je dit uit kan lezen ?

Staat al op mijn PC ga nogmaals kijken.

Bedankt ik ga aan de gang.

afbeelding van redactie

Je desktop pc heeft bedraad internet begrijp ik? Heb je misschien ergens nog een oude netwerk switch tussenzitten die geen hoge snelheden aankan? Dat hadden wij een keer. Na vervanging van de oude netwerk switch door een Gigabit-variant (snelheid) was het probleem opgelost.

Want als het bij de modem wel de goede snelheid haalt dan moet daarna dus ergens de kink in de kabel zitten. Als je je desktop pc (of laptop) rechtstreeks op de modem aansluit, haal je dan wel de hoge snelheden (als je een lange kabel hebt liggen zou je dat kunnen testen met je desktop pc).

De vraag is dus waarschijnlijk eerst:
- hoe maakt je desktop pc bedrade verbinding met de modem? Welke schakels zitten daar nog tussen waarmee iets mis kan gaan?

Pas als daar geen problemen zijn zou ik naar Windows gaan kijken.

(En misschien heb je hier nog iets aan:
https://www.gratissoftwar... )

"kink in de kabel"

leuke woordspeling in deze hahaha :)

Ik ben longpatiënt dus gaat allemaal niet zo snel maar ga alles wat je hebt aangedragen testen en of uit proberen.

@peter
relax, ik hoef geen antwoord binnen 5 minuten te krijgen hoor hahaha
dat mag ook van de week.

ik ben ook lekker aan het fröbelen op deze grijze zondag.
voor een andere post (van aerde philip) bijvoorbeeld zojuist een videootje gemaakt voor op mijn YouTube kanaal ;)

relax

afbeelding van redactie

Doe vooral rustig aan! We horen het wel.

zit je netwerkaansluiting op je moederbord? Losse netwerkkaart erin zetten.
ik kwam altijd snelheid te kort bij Ziggo, maar na die kaart erbij getzet te hebben(als er een slot beschikbaar is) haalde ik wel de snelheid.

Sorry hoor maar geschreven dat ik een laag model PC heb dus zal ik moeten uitzoeken of dat kan maar bij controle geeft het aan dat het 1 GB aan kan dus waarom dan een nieuwe?

wat je ook nog kan proberen is het ipadres wat je van ziggo hebt gekregen eens te vernieuwen.

klik op start en typ direct: cmd
gevolgd door een enter

voor een duidelijker overzicht typ je dan
cd\
gevolgd door een enter

typ nu
cls
gevolgd door een enter

je ziet nu alleen c:\_ staan :)

goed, als je wil wetenb wat je huidige gevens allemaal zijn typ je:
ipconfig /all
gevolgd door een enter

je kan daar met je muis terugscrollen om het overzicht op je gemak te bekijken.

als je je ip adres wil vrijgeven (geen verbinding meer)
typ je het volgende:
ipconfig /release
gevolgd door een enter

je geeft nu het ipadres en alle verbindingen vrij
(dat kan je controleren door weer ipconfig /all te typen waarna er niets verschijnt)

goed, je adres en verbindingen zijn vrijgegeven.

typ nu dan:
ipconfig /renew
gevolgd door een enter

ziggo gaat opnieuw de gegevens met jouw computer tot stand brengen
(dat kan je ook weer controleren met ipconfig /all)

om hjet scherm te sluiten kan je rechtsboven op X klikken of typ gewoon
exit
gevolgd door een enter

het scherm sluit en je hebt de verbinding opnieuw tot stand gebracht met ziggo

meet nu eens of je snelheid wel goed is

@peter
zat even op mijn YouTube kanaal te graven, en kwam daar nog een videootje tegen wat je wellicht ook verder kan helpen.

ik doel dan meer op (verder in het videootje) waar je de adapter vanuit apparaatbeheer in Windows kan verwijderen, zodat deze bij een volgende start van Windows gevonden wordt en tevens opnieuw ingesteld wordt.
voordat je dit gaat doen kan je ook het stuurprogramma proberen bij te werken vanuit apparaatbeheer wat ik ook laat zien in mijn videootje.

wellicht zit er wat bruikbaars voor je bij ?

de link van mijn video zal ik hieronder zetten.
link:
https://www.youtube.com/w...

Zo daar zijn we weer. Ik heb de kabels tussen de WIFI booster en de computers vervangen door nieuwe CAT6 kabels.
Ik heb eerst met een laptop de snelheid op de poorten gemeten en dat kwam uit op gemiddeld 322 Mbit/s dus nog geen 500 Mbit/s
Ik heb Eset vervolgens van mijn desktop gehaald en Ziggo Safe Online er op gezet toen kwam ik aan de 362 Mbit/s
Ik denk dus dat het aan die WIFI booster ligt en overweeg die te vervangen hebben jullie ideeën over een redelijk goede voor niet teveel geld, er hoeft geen USB op te zitten maar wel 4x ethernet.
Ik hoor het graag,
grtz Peter

wel al betere snelheid, maar nog geen 500Mb/s
behalve kabels vervangen had je toevallig ook nog andere mogelijkheden geprobeerd ? (zoals diverse hierboven beschreven)

met de laptop gemeten snelheid, is dat met een utp cat 6 kabel rechtstreeks op de connectbox ? (met lange of korte kabel?)

hoor wel wanneer een en ander duidelijk is :)

Klopt helaas nog steeds niet.
Ik heb alle opties geprobeerd met vermeld resultaat.
Dat heb ik gemeten met een lange kabel in de connecbox daar kwam ik op de 360 met de cat6 kabel op de router tot de 322 op alle 4 ethernetpoorten.

helder

de wifibooster geeft dus een mindere snelheid door, de connectbox is sneller
maakt het nog verschil als u de wifibooster geheel loskoppelt uit het netwerk (dus alleen de connectbox aangesloten) ?

overigens hieronder de link van destijds de witte connectbox die ik van ziggo in bruikleen had
https://www.ziggo.nl/klan...

Die heb ik ook staan

en hier de c7 wifi booster van ziggo (had ik niet)
daar staat echter wel te lezen (bijna onderaan) dat er verbindingsproblemen op kunnen treden met bepaalde modems.... zeker als je ook nog oude firmware in gebruik hebt (oude software in de booster)

https://www.consumentenbo...

wellicht ook even nakijken welke software versie er momenteel in uw c7 geïnstalleerd staat, dat kan dus nog een oude(re) versie zijn, geen idee.

u heeft deze c7 (of een soortgelijk product als u heb vervangt) echt nodig ? (geen idee welke woonsituatie natuurlijk)

ik doel op dat ik met mijn connectbox (die witte) makkelijk door beton met stalen bewapening tot op de slaapkamer signaal had zonder wat voor versterker dan ook daar tussen.
moet er wel bij zeggen dat hier dan alles gelijkvloers is.

Ik heb die ook een update gegeven daar staat ook de laatste versie op.

ok, dat is dus uitgesloten
goed bezig :)

gezien u de booster LAN poorten mindere snelheid doorgeven.
en de connectbox sneller is met ook 4 LAN poorten, kunt u deze dan toch daar op aansluiten ? dan is bedraad al weer een stukje sneller (nog niet optimaal) en dan alleen het wifi evt over de booster laten lopen.

is dat geen mogelijkheid ?
of staat die booster in en totaal andere ruimte of andere verdieping ?

Die connectbox staat in de meterkast en wij zitten daar een meter of 10 vandaan dus helaas gaat deze optie niet op.

Ik begrijp inmiddels dat die C7 eigenlijk de schuldige is?

Ik zat te denken om deze aan te schaffen Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

nog niet zeker, zie onderstaande vraag voor meer duidelijkheid hoe nou uw netwerk aangelegd is ;)

ok, dus connectbox in meterkast. vervolgens wordt er dan (zoals ik begrijp) draadloos verbinding gemaakt met die booster, en vanaf de booster werkt u met draad verder ?

begrijp ik dat zo goed ?

Nee er zit een UTP kabel tussen de box en router

Nee bekabeld met UTP CAT 5e

beter dan CAT6 uiteraard

(de snelheid wordt bepaald door de langzaamste schakel)

;)

aha ok,

hoop dat deze LAN kabel op poort 1 zit op de (witte) connectbox, dat is nml de snleste van de 4

verder:
dus die booster die dient voor de verdeling van (4) het bedraade netwerk ?
zo dan juist beschreven ? haha

Kabel loopt niet zo makkelijk dus laat het bij CAT 5e

de kabel zat op poort 4 dus even ingestoken zal even checken

heeft u dan wel wifi ontvangst in de woonkamer rechtstreeks vanaf de (witte) connectbox ?
of is dat signaal niet afdoende genoeg en maakt u de draadloze verbinding daarvoor met de booster in de woonkamer ?

waar ik achter probeer te komen is eigenlijk:
heeft u die booster wel nodig voor de draadloze verbinding omdat het connectbox wifi signaal niet voldoende is ?
dan snap ik dat daar een booster voor ingezet wordt.

als u wel wifi signaal heeft rechtstreeks vanaf de (witte) connectbox die in de meterkast staat dan zou ik die wifi booster in de woonkamer niet vervangen voor een vergelijkend andere wifi booster.

als deze alleen dient voor bedraad netwerk te verdelen zou ik eerder kiezen voor een gigabit netwerk switch met in iedergeval 4 (of 8) lan poorten

heb zelf 2 netwerk switches in gebruik 5 poorts en 8 poorts

wifi regelde ik (zit nu op glasvezel) met de connectbox zelf

Die heb ik niet nodig dus kan de optie gaan gebruiken.

Het schema klopt helemaal

WIFI komt van de witte box

helder

witte connectbox (meterkast)<-->UTP (langzame) CAT5 kabel<-->booster (woonkamer)<-->verdeling bedrade netwerk (niet het wifi signaal, dat komt van connectbox)

dan is dit uw situatie dus even schematisch weergegeven.

de snelheid van het bedraade netwerk wordt bepaald door de langzaamste schakel.

ok conclusie:
de verbindingskabel van connectbox naar booster is een cat5 kabel.
alles wat op na deze kabel aangesloten wordt zal niet geheel optimaal bedraad kunnen werken uiteraard.

wifi regelt u met de connectbox zelf vanuit de meterkast.

mijn advies zou dan zijn, booster vervangen voor een goede netwerkswitch, maar dan nog bent u afhankelijk van de snelheid die de cat5 kabel maximaal door kan geven

De verbindingskabel is CAT5e dus moet de snelheid aankunnen maar ga kijken of ik die kan vervangen voor CAT6

WIFI klopt ik ga dus op zoek naar een netwerkswitch.

Heel hartelijk voor uw hulp ben er nu aardig uitgekomen.

mvg Peter

geen probleem, lees de volgende post maar ;)
hoeft niet duur te zijn.

zou dan eerst een switch installeren
dan weer meten naar snelheid

is dit nog steeds niet voldoende ? dan die cat5 kabel aanpakken

Gaan we doen helemaal top

mijn 5 poorts netwerk switch:
https://www.coolblue.nl/p...

en hieronder de 8 poorts netwerk switch
https://www.coolblue.nl/p...

beide ondersteunen gigabit netwerk

voor de info bij deze switches maakt het niet uit welke poort u als ingang bebruikt (ze zijn allemaal even snel)

bij de (witte) connectbox is dus poor t1 de snelste

Thanks voor de oplossingen.

graag gedaan, was even puzzelen om duidelijk te hebben hoe alles nou aangesloten zit en waar alles staat en met wat voor kabels en hoe nou wifi verbinding gebruikt wordt.
hahaha, maar dat is nu geheel duidelijk

de switches zijn goed.
heb ze beide in gebruik en nu dus over glasvezel.
snelheden tot ver boven de 750 down én up !

met uitschieters naar de 900Mb/s (dus die dingen zijn wel ok)

succes, en laat nog weten als u de booster hebt vervangen voor een goede switch wat dan het resultaat is.
ben daar zeer benieuwd naar

en rustig aan, hoor het van de week wel weer ;)

Sorry misschien wat onduidelijk geweest maar het is zover opgelost, ik heb de switch al besteld komt morgen en dan testen. Zal laten weten hoe het dan gaat.
Fijne avond,
Peter

geeft niet Peter, jij bent ook maar een mens hhahaha, net als ik
(al denk ik soms dat ik ook een halve droid ben pfff)

het is helemaal helder nu, ben reuze benieuwd hoe dit verder gaat verlopen :)

meer duidelijkheid nog (als aanvulling) over het verschil in CAT5E en CAT6E netwerk kabels (en waar die normaal gesproken worden ingezet)

link:
https://www.blackbox.nl/n...

belangrijkste gegeven over het verschil in deze kabels:

Wat is het verschil tussen CAT5e en CAT6?
Black Box legt uit
Ethernetkabels worden voortdurend van updates voorzien om de bandbreedtesnelheid te verhogen en ruis te verlagen, dus kan het lastig zijn om de juiste te kiezen. In dit artikel bespreken we de verschillen tussen CAT5e en CAT6, zodat u een weloverwogen besluit kunt maken en de beste oplossing voor uw toepassing kunt vinden.

Wat is een CAT5e-kabel?
CAT5e, ook bekend als Category 5e of Category 5 Enhanced, is een netwerkkabel die in 1999 is goedgekeurd. CAT5e biedt aanzienlijk verbeterde prestaties in vergelijking met de oude CAT5-kabel, waaronder tot 10 keer hogere snelheid en een aanzienlijke verbetering van de mogelijkheid om afstanden zonder hinderlijke crosstalk te overbruggen. CAT5e-kabels zijn normaal gesproken 24-gauge twisted-pair-kabels, die gigabitnetwerken ondersteunen over segmentafstanden tot 100 m.

KOOP CAT5E-PATCHKABELS
KOOP CAT5E-BULKKABELS
Wat is een CAT6-kabel?
CAT6, staat voor Category 6, en kwam enkele jaren na CAT5e uit. CAT6 is een gestandaardiseerde twisted-pair-kabel voor Ethernet die backwards-compatible is met CAT5/5e- en CAT3-kabels.

Net zoals CAT5e, ondersteunen CAT6-kabels gigabit Ethernet-segmenten tot 100 m, maar ze kunnen ook worden gebruikt in 10-gigabitnetwerken over een beperkte afstand. Aan het begin van de eeuw liep CAT5e normaal gesproken naar werkstations, terwijl CAT6 werd gebruikt als de backbone-infrastructuur van router naar switches.

KOOP CAT6-PATCHKABELS
KOOP CAT6-BULKKABELS
CAT5e vs. CAT6: bandbreedte
CAT5e en CAT6 zijn geschikt voor snelheden tot 1000 Mbps, of een gigabit per seconde. Dit is meer dan voldoende voor de snelheid van verreweg de meeste internetverbindingen. De kans is klein dat u op dit moment een internetverbinding heeft waarmee u een snelheid van maximaal 500 Mbps kunt behalen.

Het belangrijkste verschil tussen CAT5e- en CAT6-kabels zit in de bandbreedte die de kabel kan ondersteunen voor gegevensoverdracht. CAT6-kabels zijn bedoeld voor bedrijfsfrequenties tot 250 MHz tegenover 100 MHz voor CAT5e. Dit betekent dat een CAT6-kabel meer gegevens tegelijkertijd kan verwerken. Zie het als het verschil tussen een snelweg met 2 en 4 rijbanen. Op beide kunt u dezelfde snelheid bereiken, maar een snelweg met 4 rijbanen kan veel meer verkeer tegelijkertijd verwerken.

CAT5e vs. CAT6: snelheid
Omdat CAT6-kabels werken met max. 250 MHz, wat het dubbele is van CAT5e-kabels (100 MHz), maken ze snelheden mogelijk tot 10GBASE-T of 10-gigabit Ethernet, terwijl CAT5e-kabels tot 1GBASE-T of 1-gigabit Ethernet ondersteunen.

;)

Reageer