Bijna alle e-mails verdwijnen uit postvak IN in Thunderbird
Door Bezoeker op 8 februari 2023 - 12:02
Vragensteller:
F. de Munnik
Versie van je besturingssysteem:
Windows 10
Toelichting op vraag:
Tot twee keer toe zijn de laatste maanden bijna alle e-mails in mijn postvak IN in Thunderbird op mijn computer verdwenen. Het gaat om honderden. Op een 'vergeten' laptop staan nog nog wel alle e-mails. Alle bekende hulpmethoden op internet hebben niet geholpen om de door Thunderbird gewiste e-mails terug te krijgen. VRAAG: hoe krijg ik mijn oude, soms onmisbare, e-mails terug?
Status:
Reacties
redactie
8 februari 2023 - 13:02
Volgens mij had je zo'n soort vraag al eens gesteld in de reacties onder Thunderbird. Je had geloof ik IMAP in plaats van POP3 als protocol gebruikt om de mail op te halen.
Als eerste dien je dan te weten dat IMAP heel anders werkt dan POP3.
Met IMAP benader je de mail op de server van je provider (Ziggo bijvoorbeeld). Je ziet de mail op server en kan zo vanaf verschillende computers dezelfde mail zien. Je mail staat op de server van Ziggo (of KPN of een andere provider).
Met POP3 haal je mail binnen (download je) van de server naar je eigen computer toe. De mail staat dan op je eigen pc.
Als je nu in Thunderbird met IMAP (het protocol dat gebruikt wordt als je een nieuwe mailbox instelt) mail kijkt dan zie je de mail die op de server staat. Heel oude mail vind je daar niet.
Als je je oude mail terug wilt dan moet je kijken of je nog een oud Thunderbird-profiel met oude mailboxen (waarin nog wel je oude mail staat) kunt terugvinden op je pc. Of je oude mail vanaf je andere pc overzetten naar je huidige pc.
Dit zijn niet de makkelijkste zaken om te doen als je niet zo'n gevorderde gebruiker bent. We kunnen je daarbij proberen te helpen, maar dan zul je veel gedetailleerder moeten vertellen wat je precies doet.
En tot slot: Thunderbird heeft niet je mails gewist, maar je hebt door IMAP in te stellen nu alleen toegang tot meer recente mails. Je POP-mail zit hopelijk nog in een oud profiel. (En je hebt geen backup gemaakt, of eerst de mail gearchiveerd in Thunderbird voordat je overging op IMAP denk ik?)
F. de Munnik
8 februari 2023 - 17:02
Redactie: al het bovenstaande is mij bekend en bevat geen nieuwe informatie. Ik heb het probleem opgelost zonder uw hulp. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
redactie
8 februari 2023 - 19:02
Ah, dat is goed om te horen! En wat was de oplossing uiteindelijk?
F. de Munnik
10 februari 2023 - 14:02
Ik heb definitief afscheid genomen van Thunderbird en gebruik nu KPN Mail. Helaas zijn de verdwenen e-mails niet teruggekomen. Ik heb Thunderbird vanaf het begin gebruikt en kon er bijna alles mee.
redactie
10 februari 2023 - 14:02
Zoals gezegd, er bestaat een kans dat de mail nog in een oud Thunderbird profiel of in een oude mailbox in je profiel staat. Lees hier meer over de profielmap van Thunderbird:
https://support.mozilla.o...
In je profielmap (en je kunt meerdere profielmappen hebben) vind je mappen per mail-account (als je meer mailadressen hebt) en daarin bestanden met bijvoorbeeld de naam Inbox en Inbox.msf. Als Inbox heel groot is (honderden mb's of meerdere gb's) dan is er kans dat dat je oude mail is.
Die is eventueel weer terug te plaatsen in een nieuw Thunderbird-profiel.
F. de Munnik
10 februari 2023 - 15:02
Ik zal het voor de zoveelste keer proberen. Dank!!
redactie
10 februari 2023 - 15:02
Ik zie net hieronder je nieuwe bericht met uitleg. Daar helpt bovenstaande niet tegen. Rechtsklikken in Thunderbird op de betreffende mailbox en kiezen voor Eigenschappen | Map repareren *zou* kunnen werken.
JD2
9 februari 2023 - 13:02
Ik was indertijd de vraagsteller. Het probleem bleek uiteindelijk dat ik op een oude laptop nog met POP3 werkte en die ik slechts zo nu en dan eens aansprak, en die dan de oudere mailtjes van de server liet verdwijnen, waarna ze dus niet meer via IMAP te benaderen waren. Ik heb dit vooralsnog opgelost door op die oude laptop POP3 zo in te stellen dat mailtjes niet meer verwijderd worden. Nu geen problemen meer.
Toch overweeg ik nog steeds om de IMAP weer terug te zetten naar POP3, waar ik vroeger nooit problemen mee had. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
redactie
9 februari 2023 - 13:02
Ja maar F de Munnik had ook al eerder een bericht geplaatst (bij de Thunderbird pagina), daar doelde ik op:
Ed W.
10 februari 2023 - 10:02
@JD2: Zoals (bijna) alles op internet te vinden via een zoekopdracht: https://support.mozilla.o...
JD2
10 februari 2023 - 12:02
Ed, dank voor je tip.
Het komt er op neer om gewoon een nieuw account aan te maken, met als enig verschil nu POP3 ipv IMAP.
Een ding is me daarbij echter nog niet helemaal duidelijk. Krijg je in het nieuwe POP3-account dan naast de 'Inbox' ook de mappen 'Verzonden', 'Prullenbak' en ook zelfgemaakte submappen automatisch in het nieuwe account, en ook de aangemaakte berichtfilters, of maw zonder verlies van inhoud uit het IMAP-account? Als voorzorg lijkt het mij verstandig om in het nieuw POP3-account bij 'Berichten op de server laten' geen dagen limiet in te stellen, maar alleen 'Tot ik ze verwijder' aan te vinken, zodat oudere berichten uit het IMAP-account niet meteen verwijderd worden; als alles goed is gegaan kun je desgewenst altijd nog een dagenlimiet instellen.
Ed W.
10 februari 2023 - 15:02
Nee, de mappen van je imap account worden niet overgenomen en al helemaal niet de verzonden e-mails. Verzonden e-mails (zowel van pop als van imap accounts) worden namelijk niet op de server opgeslagen, maar op je computer. Je zou uit het gebruikersprofiel van het imap account wel die verzonden mails kunnen overzetten naar het pop account.
Dat is allemaal wel veel gesleutel, dus ik zou als ik jou was gewoon verder gaan met het imap account.
Ed W.
10 februari 2023 - 16:02
Even nagekeken: je kan de gegevens ook importeren: Kies op de werkbalk de drie liggende streepjes -->Extra -->Importeren -->Importeren uit een andere Thunderbird installattie -->zoek het imap profiel.
Zo zou het moeten lukken.
redactie
8 februari 2023 - 16:02
En belangrijkste: wat bedoel je precies met 'Tot twee keer toe zijn de laatste maanden bijna alle e-mails in mijn postvak IN in Thunderbird op mijn computer verdwenen'
Wat doe je dan voordat ze verdwijnen? En blijkbaar zijn ze na de eerste keer verdwijnen weer teruggekomen? Als je deze vragen kunt beantwoorden wordt het misschien wat makkelijker om te helpen.
F. de Munnik
10 februari 2023 - 14:02
In november vorig jaar heb ik op advies van Thunderbird de e-mails in Postvak IN laten comprimeren. Daarna waren bijna al mijn oude mails voor november verdwenen. Eind januari werd weer gevraagd om mijn Postvak IN te comprimeren. Ook daarna bleven er maar een paar e-mails over. De rest was onvindbaar. In mijn KPN mail waren ook alleen maar de nieuwe mails zichtbaar. Daar waren de oude mails ook weg. Ik sla nu de belangrijkste mails op in een tekstfile.
redactie
10 februari 2023 - 15:02
Ah, dat is duidelijke uitleg :-) Er zat vorige zomer inderdaad een ernstige fout in Thunderbird waardoor berichten na comprimeren ontoegankelijk konden worden in je inbox. Rechtsklikken op de inbox en dan kiezen voor Eigenschappen | Map repareren kon de corrupt geraakte mailbox weer herstellen als ik het me goed herinner.
F. de Munnik
10 februari 2023 - 16:02
Gedaan. Heeft helaas niets opgeleverd. Jammer!
redactie
11 februari 2023 - 14:02
Vervelend dat het niet hielp.
Het kan een probleem tussen anti-virus en Thunderbird zijn geweest dat dit veroorzaakte. Had je toen toevallig een nieuwe virusscanner (en welke virusscanner gebruikte je)?
https://www.startribune.c...
Ik heb ook nog een ingewikkelde oplossing gevonden. Als het inbox bestand in Verkenner toch nog heel groot is, maar bijna geen mail toont zou dit misschien kunnen helpen. Maar geen idee of het echt helpt.
https://support.mozilla.o... (kijk bij Chosen solution)
Sowieso kan het geen kwaad om het Inbox bestand in Verkenner te openen met een teksteditor. Dan kun je zien welke mail er in dit bestand (je inbox) staat. Misschien kom je zo de verdwenen mail tegen en kun je de tekst kopiëren.
F de Munnik
11 februari 2023 - 14:02
Mijn vele e-mails kunnen inderdaad gewist zijn bij de installatie van F-Secure van KPN. Voor die tijd gebruikte ik ESET NOD23. Ik heb de ingewikkelde oplossing gelezen, maar niet gebruikt. Dank voor de hulp. Bij het omzetten van Thunderbird van POP naar IMAP heb ik weer wat e-mails teruggekregen. Ik heb nu een stabiele Thunderbird en laat het erbij.
redactie
11 februari 2023 - 16:02
Oké snap ik. Hopelijk blijf je vanaf nu gevrijwaard van problemen.
Jan
12 februari 2023 - 01:02
Als alles nu goed is zou ik Thunderbird Portable minimaal 1 keer installeren en de profiel mappen synchroniseren (wekelijks 2x of zo) op een stick of ext schijf.
Bij een nieuwe versie eerst die bijwerken dan het profiel.
Heb je altijd een backup!
Postbus
10 februari 2023 - 21:02
In Thunderbird kun je e-mails ook opslaan via het menu: Bestand - Opslaan als... - Bestand. De extensie wordt dan: .eml. Dat bestand is dan overal te bewaren en je bent niet meer afhankelijk van Thunderbird. Door het bestand aan te klikken kun je eventueel alsnog iemand een antwoord sturen.
Reageer