Voorspellingen: Wordt Windows 10 een succes?
Primaire tabs
Microsoft is van plan om in het najaar Windows 10 uit te brengen. De opvolger van het mislukte Windows 8.1 moet voorgoed afrekenen met gekleurde tegels op de desktop en zal startknop met startmenu weer centraal stellen. Nieuw zijn functies die geleend zijn uit Mac OS X en Ubuntu, zoals universeel zoeken, notificaties en task view (waarmee je alle openstaande vensters kunt bekijken).
Wel zijn de gekleurde tegel-apps (Modern UI apps) te gebruiken op het bureaublad: ze openen niet meer in volledig scherm, maar gewoon als venster dat je kunt afsluiten. Ook zijn de tegels als een soort widgets nu in het startmenu geïntegreerd.
Een volgende preview van Windows 10 wordt op 21 januari getoond. Je kunt nu Windows 10 Technical Preview al gratis uitproberen. De officiële uitgave van Windows 10 staat gepland voor herfst 2015.
Onze vraag is:
Denk jij dat Windows 10 een succes gaat worden?
En in de reacties horen we graag waarom je denkt dat Windows 10 wel of geen succes wordt!
Reacties
hans
31 jan 2016 - 12:01
overwegend positief maar gratis met meer dan 251 servers aandachtig monitoren wat alle gebruikers met hun windows 10 versie uitvoeren gaat wel erg ver.
voor bedrijfs spionage zeer geschikte versie je hooft de cijfers niet in de staatcourant te publiceren iedereen weet het al.
Als dat er uit geprogrameert wordt is windows 10 rijp voor de zakelijke markt
Pieter
2 jan 2016 - 23:05
Ga windows 10 uit proberen vanuit windows 7 op mijn netbook die ik niet zo heel veel gebruik en dan maar eens kijken hoe het gaat , ik hoop goed want het lijkt me een prima besturings systeem.
BlackRain
22 jan 2015 - 20:13
Windows 7 bied alles wat ik nodig heb, zelfs windows 10 zal windows 7 niet vervangen naar mijn mening. zelfs als ik windows 10 gratis aangeboden krijg blijf ik bij windows 7. wat microsoft wil (doorgaan met nieuwe dingen) boeit mij niet.
Bezoeker
11 jan 2015 - 19:57
Kleine correctie. Ik bedoel dat de UPGRADES voor OSX gratis zijn. Dat is iets anders dan updates. (Die zijn bij Microsoft natuurlijk ook gratis. Dit nog even gezegd...)
Bezoeker
11 jan 2015 - 19:51
Blijft toch de vraag waarom Microsoft zelf jarenlang zoveel boter heeft losgemaakt, door iedere keer maar van besturingssoftware te wisselen. Windows ´95 en ´98 waren prima. Toen kwam de uitgekristalliseerde variant, Windows XP. Dat werd de ultieme bekroning op de besturingssystemen tot dusverre en bleef 15 jaar ´´in de vaart´´.
Een heel werkbaar (nog!) en stabiel systeem. Ineens ging Microsoft, parallel aan XP, Windows Vista erbij zetten? Ik vind dat hun eerste fout! Daarop verscheen Windows 7. Heel veel gebruikers vonden die tegeltjes echt niks. Het systeem, op zich werkt wel, maar wordt niet breed geaccepteerd, mondiaal gezien. Microsoft helemaal in paniek.
Vrij kort daarna verscheen Windows 8.0. Voor sommigen een verbetering, voor anderen helaas een verslechtering. Nog zat men met die tegeltjes! Vrij snel kwam een nieuwe update in de vorm van Windows 8.1. Maar ook DAT was het nog altijd niet helemaal, voor velen. Voor anderen wel... De mensen die Windows 7.0 en 8.1 omarmen en ermee werken liegen niet! Het zal voor hen goed werken! Wellicht is het ook ´n gewenning?
Maar veel mensen, zo blijkt uit de feiten, willen toch liever die oude vertrouwde XP interface, liefst, terug want werkte fijn. Dus bracht Microsoft een Classic shell uit die je a.h.w. als een schil over dat nieuwe tegeltjes bureaublad kan plaatsen.
En NOG deugt het kennelijk voor velen niet, want uit marktonderzoek, neem ik aan, moet hebben gebleken dat gebruikers noch Windows 7, noch 8.1 optimaal zagen / zien zitten? Dus nu heeft Microsoft later dit jaar Windows 10 beloofd en moet het voor iedereen acceptabel worden. Men hoopt dan maar van het gedoe af te zijn rondom de voortdurende Windows problematiek. Ik denk dat ze er zelf ook doodziek van worden.
Vraag is; wordt Windows 10 een samenvoeging van Windows 7 met Windows 8.1 met een verbeterd sausje eroverheen, plus wat extra features, of echt helemaal wat nieuws? Duidelijk is dat Microsoft, al werken Windows 7 en 8.1 op zich wel goed, jarenlang helemaal de weg kwijt zijn geweest. Als Microsoft beter naar marktbehoeften had geluisterd was Windows 7 XP´s directe opvolger geweest, klaar voor weer 15 jaar!? Maar nee; men bracht Windows 8.0 uit, wat nauwelijks een verbetering werd t.o.v. 7?
Windows 10 moet dadelijk rust op de markt en voor het bedrijf brengen. Toch blijft, ook Windows 10, een ´´schil om Dos´´ heen. Apple´s OSX lijkt mij veel betrouwbaarder en prettiger werken. Ook de updates van die besturing zijn gratis. Het is te hopen dat Microsoft hun zaken weer net zo goed voor elkaar krijgen als Apple, zeker in dit opzicht. We wachten het maar af. Hopelijk stopt met Windows 10 nu Microsoft´s drama.
Alexander
11 jan 2015 - 17:54
Net zoals bij XP voorspel ik dat pas over een een jaar of vijf er pas weer een Windows versie komt die vanaf de kernel opnieuw is opgebouwd dus ook daadwerkelijk onder de motorkap zal zijn verbeterd. Voor de leek is en ''thuis'' gebruiker voldoet Windows 7 prima. Microsoft is en zal financieel afhankelijk blijven van bedrijven.
marcel
11 jan 2015 - 13:51
Onzin om windows 8.1 als mislukt te bestempelen. Jullie moesten je schamen. Het draait lekker vlot en ja, die tegeltjes... Maar die verdwijnen gewoon door het bureaublad aan klikken. En zo af en toe is het best wel een vrolijk gezicht. Of je nu een tegeltje aanklikt of een icoon, wat maakt dat nou uit. En dat menu start....dat is in 8.1 toch ook aardig opgelost?
Dus...kom op zeg, 8.1 is een prima besturingssysteem en ik ben heel benieuwd of windows 10 ook zo lekker vlot gaat draaien
Bezoeker
10 jan 2015 - 19:03
Wellicht dat Microsoft de laatstgenoemde twee kritische noten van F. Viane ´´meepakt´´ en verbetert in Windows 10? Dan heb je helemaal een Win (dows) Win (dows) situatie en gaat het de goede richting op!
H. Wijk
10 jan 2015 - 13:15
Windows 8.1 draait prima en stabiel.
Heb Classic shell geinstalleerd, dus dat is eigenlijk Windows7 + tegels + nieuwste beveiliging en innovaties.
Heb op die manier eigenlijk al zowat Windows10 draaien... :)
F. Viane
10 jan 2015 - 18:46
Ben het volledig eens Windows 8 en Windows 8.1 draaien perfect starten vlug op sluiten vlug af,wat je van Win 7 niet kan zeggen installatie fluitje van een cent drivers installeren zich probleemloos zelden moet je op zoek gaan om ontbrekende drivers te vinden,met de Classic Shell er op heb je de perfecte Win.7.zo heb je de combinatie van de twee via de tegels of het klassieke systeem de twee minpunten vind ik het herkennen van usb apparaten gaat stroef en neemt nogal wat tijd in alsook het verwerken van de updates is een ganse onderneming, maar er zal altijd wel iets zijn zeker.
Bezoeker
8 jan 2015 - 13:24
Ik bedoel natuurlijk dat Microsoft voor de zakelijke markt nog altijd updates levert, niet Windows. Dat is uiteraard het product zelf, maar omdat ´´Windows´´ zo vaak valt...
Bezoeker
8 jan 2015 - 12:38
Dan ben je niet goed op de hoogte, Rob! Windows levert voor de zakelijke markt nog altijd updates. Dat is een! Twee; men probeert hier gewoon zijn of haar bevindingen te plaatsen met diverse besturingsproducten, al dan niet van Microsoft. Dag mag men!
Ik ben het apert oneens met je dat je de inbreng hier op deze blog van mensen als ´´gigantisch stom gewauwel´´ diskwalificeert. Dat mag je best vinden en gerust ook schrijven hoor, als dat zo nodig moet, maar zet er gelijk weer zo´n negatieve lading op en dat is, vind ik, niet nodig! Jij blij met Windows 7? Houden zo! Punt gemaakt!
Rob Hermsen
8 jan 2015 - 12:00
Wát een gigantisch stom gewauwel over al die verschillende besturingssystemen. Ik gebruik nog áltijd Windows 7 welke ik beschouw als het beste besturingssysteem. Wie nog steeds XP draait, verklaar ik voor gek. XP is al lang ten einde, kan me niet voorstellen dat er nu nog originele XP updates door Microsoft worden gemaakt.
Harlekijn
8 jan 2015 - 15:08
Geldautomaten draaien nog steeds op XP, jij verklaart de banken dus voor gek. Snel bellen met het hoofdkantoor dat jij dat niet wilt en dat ze windows 7 moeten gebruiken, laat ons even weten hoe ze hebben gereageerd...
WriTer
8 jan 2015 - 22:50
Bij mij op het werk wordt naast Windows 7 ook nog steeds XP gebruikt, geen problemen ermee.
Pieter
8 jan 2015 - 01:24
Windows XP voldoet nog altijd perfect voor mij. Alle huidige en bekende software, inclusief beveiligingssoftware, draait er nog altijd prima op en is dus 100 % veilig te gebruiken, zo heeft mijn ervaring geleerd! Ik draai nog steeds XP, en haal nog vier jaar lang tot jan 2019 elke maand updates voor XP binnen.
http://www.techzine.nl/ni...
http://www.zdnet.be/nieuw...
..
joepke
8 jan 2015 - 01:20
Ik werk nu al jaren met UBUNTU 12.04 en omgebouwd tot Macbuntu - Mac OS X Transformation Pack via volgende link: http://www.mixel.nl/87/ma... en ziet er precies uit als Apple in een dualboot met windows 7 dat ik nog zelden of nooit gebruik en ik ben heel tevreden.Nooit nog wat anders voor mij tenzij de volgende versie eens proberen namelijk UBUNTU 14.04
WriTer
7 jan 2015 - 22:26
Denk wel dat het een succes kan worden, alles is terug + extra's zoals de tegels.
Als ze zich dan nog aan hun woord houden dat ze Windows 8.1 gebruikers gratis laten updaten, dan zijn ze vertrokken om er een succes van te maken.
Windows 8.1 is zeer stabiel, en aangepast als een Windows 7 computer is hij beter dan Windows 7 zelf.
Rood Mormel
7 jan 2015 - 21:55
Jammer dat er maar één mogelijkheid voor ja wordt gegeven. Je zou ook kunnen zeggen dat het een succes wordt omdat het startmenu (dat nooit weg is geweest) weer terugkomt terwijl ook op ingenieuze wijze ook het tegelmenu voor de liefhebbers bewaard blijft. Windows10 wordt alleen maar een succes als het ook zonder veel "investeringen" te gebruiken is in het bedrijfsleven. Windows is nooit een succes geweest, omdat de consument ermee wegloopt, maar vooral omdat het door het bedrijfsleven is omarmd. Als je er daar mee werkt dan ligt het meer voor de hand omdat thuis ook te doen. Waarom zou je je de ellende van twee besturingssystemen op de hals willen halen, als je het met één af kunt en ook nog eens voordelig Office kunt krijgen via het speciale programma van Microsoft.
Bezoeker
7 jan 2015 - 21:10
Sinds kort werk ik met Linux Mint 17.1 (dual-boot met Windows 7). Windows gebruik ik alleen nog voor het updaten van mijn TomTom.
Voor mij geen verder geen Windows meer. Mint is stabiel, gratis en snel, wat wil je nog meer?
Bezoeker
7 jan 2015 - 21:08
Als we Microsoft mogen geloven zal windows 10 op zowel tablet, pc, telefoon, de xbox enz. gaan werken. Dat zou kunnen gaan betekenen dat al deze apparaten (veel) beter met elkaar gaan communiceren. Wat weer een heel interessant gegeven is voor het bedrijfsleven (welke nog veel met Microsoft werken). Overigens werkt Windows 8.1 prima. Persoonlijk moet ik er niet aandenken om met zo'n gesloten, 'half aangevreten', appeltje te werken. En Google is wel erg wispelturig in zijn doen en laten met software. Dus ik ben wel benieuwd eigenlijk naar het vernieuwde paradepaardje van Satya Nadella.
Harm Jan Verweij
7 jan 2015 - 20:15
Ik heb nooit overwogen om van Windows 7 naar 8 over te stappen omdat ik dan enkele (oudere) programma's kwijt zou raken. Mocht Windows 10 sneller en stabieler zijn dan Windows 7 dan zal ik een overstap overwegen maar dan alleen als ik al mijn software onder dit besturingssysteem kan behouden.
WriTer
7 jan 2015 - 22:17
Volgens mij kan je gerust zowat al je programma's draaien onder Windows 8.1.
Al mijn programma's die ik gebruikte onder Windows XP en waarvan geen nieuwere versie van was uitgekomen draaien nu onder 8.1.
Er was een programma dat zich eerst zelf niet wou laten installeren dus ook niet zou werken onder Windows 8.1 maar er zijn trucs om zo'n soort programma's zich toch te laten installeren en te laten opstarten.
Heb het nog lang gebruikt totdat ik een nieuwe versie vond dat daar wel gewoon onder werkt.
jonkers
7 jan 2015 - 19:36
Heb geen enkel probleem met 8.1
Bezoeker
7 jan 2015 - 16:34
Windows 10 is Windows 7 in Windows 8.1-stijl met een paar Windows 8.1-functies. Het is goed dat het merendeel klaar is, want eindelijk zullen de meeste mensen weer tevreden zijn over de meest recente Windows-versie.
Bezoeker
7 jan 2015 - 13:23
Het is afwachten of Windows 10 een succes gaat worden. Niemand kan dat voorspellen. Zeker niet op basis van de ontwikkelingen van de laatste jaren. Als je afgaat op het enorme zwalken wat Microsoft de laatste jaren allemaal heeft laten zien en telkens van besturing op besturing springt, dan wordt het almaar mistiger voor iedereen.
Voorlopig is Windows XP de enige echt stabiele factor in alle uitgegeven besturingen gebleven. Ruim 15 jaar perfect gewerkt, na het succes van Windows ´95 en ´98, toen Microsoft op de goede weg leek te zijn. Windows XP voldoet nog altijd perfect voor mij. Alle huidige en bekende software, inclusief beveiligingssoftware, draait er nog altijd prima op en is dus 100 % veilig te gebruiken, zo heeft mijn ervaring geleerd!
Ik plan de investering in een nieuwe computer later dit jaar, dus hoop dat Windows 10 eindelijk eens het succes van Windows XP zal gaan prolongeren, dat zal de tijd leren, want dat het gezwalk van besturing naar besturing wekt alleen maar verbazing, verwarring, hoon en onbegrip op.
Duidelijk is, dat Microsoft, blijkbaar, problemen heeft gekend met het ontwikkelen van de opvolger van Windows XP. Windows 7 lijkt nog het plezierigste in gebruik. Windows 8.1 is als ik dat zoal lees en hoor werkbaar, maar hoor je ook minder goede dingen over. Heb geen enkele ervaring met beide besturingen, want ik gebruik nog XP!
En inderdaad; de stap van Windows 8.1 naar 10 is eigenlijk ook een onlogische... Je zou verwachten dat het Windows 9 werd. Ik begrijp de marktstrategie van Microsoft niet?... Heel duister wat ze allemaal aan het vogelen zijn in de U.S.A. Heel raar!
Het gedoe met die verschillende besturingen dat elkaar in razend tempo opvolgde is zowel voor Microsoft een slechte zaak geweest, qua reputatie, maar ook voor de eindgebruiker. Ik blijf de ontwikkelingen volgen en wellicht dat ik voor Windows 10 kies, maar het kan ook zijn dat ik overstap op Apple met zijn specifieke besturing. Zolang mijn Medion laptop nog blijft draaien (onder XP), heb ik nog zat bedenktijd!
Pieter
8 jan 2015 - 01:20
Volledig mee eens.
Ik draai nog steeds XP, en haal nog vier jaar lang tot jan 2019 elke maand updates voor XP binnen.
http://www.techzine.nl/ni...
http://www.zdnet.be/nieuw...
....................
Bezoeker
8 jan 2015 - 11:56
Ik heb de sites die voor de updates, inzake de beveiliging van Windows XP worden aanbevolen, zojuist eens bekeken en vond wel wat waarschuwingen erin terug. Die updates voor XP die daarin worden geopperd via een hack houdt, volgens Microsoft, toch een risico in voor de functionaliteit van Windows XP, omdat niet alle updates binnen te halen zijn en ook niet door Microsoft zijn getest op een goede werking.
Nu kun je twee kanten uit redeneren. A: het is bluf van Microsoft en men probeert mensen die van die hack gebruikmaken bang te maken, c.q. te overbluffen het niet te doen, of B: er zit wel een serieuze waarschuwing achter. Ik neig het eerste meer te geloven omdat Microsoft graag de verkoop van Windows 7.0 en 8.1 nog een tijdje wil continueren, totdat Windows 10 waar men hoge verwachtingen van heeft het overneemt.
Verder lees ik de bevindingen met Windows 7.0 en 8.1 ook met veel belangstelling. Interessant vind ik de conclusie van een schrijver in dit blog, dat Windows 10 wellicht niets anders is dan een in hoofdzaak samenvoeging van Windows 7.0 en 8.1, aangevuld met een paar nieuwe dingetjes. Ja! Zo te zien lijkt het er inderdaad op?!
Ook heeft een andere schrijver gelijk, vind ik, dat een absolute voorwaarde voor acceptatie van Windows 10 moet zijn dat alle bestaande software, draaiend onder Windows 7.0 en 8.1 compatibel moet zijn met Windows 10. Lijkt mij wel logisch!
Ik hoop (en verwacht!) dat Microsoft zo slim zal zijn dat men gewenste software-comptabiliteit in de nieuwe besturingssoftware zal inbouwen? Vast! Men zal er nu alles aan gelegen zijn ieder risico /fout uit te bannen, want het gestunt heeft het bedrijf weinig goed gedaan, hoewel de commentaren zoals ik hier lees (zeker m.b.t. Windows 7.0) overwegend positief zijn. Ik lees de inbreng van de schrijvers met veel belangstelling en wacht de komst van Windows 10 met heel erg veel belangstelling af!
WriTer
8 jan 2015 - 22:42
Interessant, heb zelf nog een oude werkende computer met Windows XP en ken nog vele andere mensen die het nog draaien.
Ga dat bij gelegenheid eens uittesten.
Bedankt voor de tip en info.
Win7
7 jan 2015 - 11:13
Windows 7 wordt nog ondersteund tot 2020. Geen enkele reden dus om tussentijds om te zien naar een andere Windows versie. Windows 7 bevalt prima. Zo te lezen krijg je ook niets noemenswaardig met Windows 10 behalve wat je al hebt, startknop/-menu.
Theoard
7 jan 2015 - 15:56
Sluit ik mij geheel bij aan
Albert
8 jan 2015 - 21:54
Helemaal mee eens.
Windows 7 loopt lekker, pas een nieuwe stevige PC gebouwd en kan dus met Windows 7 tot 2020 vooruit :-)
Reageer