Hoe los ik probleem met afsluiten iMac met Catalina op?
Door Bezoeker op 6 juni 2020 - 10:06
Vragensteller:
André Wanders
Versie van je besturingssysteem:
Catalina 15.10.5 (laatste incl. aanvullende update)
Toelichting op vraag:
Sinds Catalina heb ik het volgende probleem: het afsluiten duurt lang, krijg dan de melding dat dit niet goed is gelukt, start automatisch weer op wat ook lang duurt: in totaal 8-10 minuten. Heb diverse fora geraadpleegd, een Apple reseller en ook Apple Support ingeschakeld. Resultaat? MacOS opnieuw installeren hoewel niet gegarandeerd wordt dat dan het probleem is opgelost. Dat vergt 2 dagen werk en is niet zonder risico. Dus daar ben ik huiverig voor.
Status:
Reacties
redactie
6 juni 2020 - 10:06
Wat voor melding krijg je precies? Dat is wel belangrijk om te weten.
- Heb je ook speciale software (van derden) of beveiligingssoftware op je Mac staan?
- Heb je bepaalde randapparatuur aangesloten (behalve muis/trackpad en toetsenbord)?
Heb je System Management Controller (SMC) van je Mac al gereset? Is heel makkelijk:
https://support.apple.com...
André Wanders
6 juni 2020 - 11:06
Melding alvorens opnieuw op te starten: Je computer is opnieuw opgestart vanwege een probleem (zwart scherm en in diverse talen). De lijst met software is lang: MS Office, Dropbox, Firefox+Safari etc. etc. Randapparatuur is HP Officejet Pro+Dymo labelwriter 450. Eerder geprobeerd maar zonder suc6: CCleaner, ONYX, inderdaad SMC maar ook NVRAM+PRAM resetten.
redactie
7 juni 2020 - 09:06
Apple geeft hier een goed stappenplan om enkele zaken uit te sluiten/te proberen.
1. Start je Mac in veilige modus:
https://support.apple.com...
Hierdoor worden enkele systeemcaches (buffers) verwijderd - wat al kan helpen. Verder start je op zonder alle programma's uit je gebruikersprofiel. Dus als je Mac nu wel goed opstart én afsluit (in jouw geval) dan zou het aan één van de door jou geïnstalleerde programma's en opstartitems kunnen liggen (Office misschien?).
Als het starten in veilige modus de afsluitproblemen en meldingen niet verhelpt dan zou herinstallatie nodig kunnen zijn.
Als het probleem zich niet voordoet in veilige modus kun je dit proberen:
2. Je kunt dan wellicht eens proberen om inlogitems (opstartende apps) uit te schakelen (er staat een linkje in het Apple-artikel hoe dat moet)
3. Je kunt een nieuwe gebruikersaccount aanmaken om te kijken of het probleem zich daar voordoet (er staat een linkje in het Apple-artikel hoe dat moet)
4. Verder kun je eens proberen om alle randapparatuur los te koppelen en dan - gewoon - af te sluiten, op te starten en weer af te sluiten. Als dat het probleem verhelpt weet je dat het met de randapparatuur te maken heeft (drivers, kabels).
Op deze manier kun je op systematische wijze proberen te achterhalen waar de oorzaak ligt. En als niks helpt (en als de veilige modus niks oplost), is wellicht toch een herinstallatie noodzakelijk.
André Wanders
7 juni 2020 - 18:06
Dat met die veilige modus icm losgekoppelde randapparatuur had ik nog niet eerder geprobeerd. En lijkt wel te werken (4-5 keer afgesloten en geherstart). Maar laat ik de dag niet prijzen voordat....... Want op systematische manier elke niet systeem-softwareapplicatie proberen en dan afsluiten/herstarten is zeer arbeidsintensief. Laat het even weten of het probleemloos verder gaat of niet.
redactie
8 juni 2020 - 09:06
Hopelijk heeft het automatisch legen van de systeemcaches in de veilige modus het probleem verholpen.
Anders is het inderdaad systematisch uitproberen welke software van derde partijen het probleem veroorzaakt door deze tijdelijk te verwijderen en/of niet automatisch te laten opstarten met je Mac (opstartitems, zie artikel Apple).
André Wanders
12 juni 2020 - 17:06
In Veilige modus opstarten leek dé oplossing. Kon een redelijk aantal keren probleemloos afsluiten en opstarten na een programma gebruikt te hebben. Vervolgens ben ik weer vanouds aan de slag gegaan door een mix van programma's te gebruiken. En ja hoor daar was het weer! Nadien nog wat combi's geprobeerd: probleemloos. Maar ja het # combi's is dermate groot dat ik het heb opgegeven. Dus tegenwoordig start ik 's ochtends in de veilige modus en loopt alles als een zonnetje. Een work-around zullen wij maar zeggen.
In ieder geval hartelijk dank voor de hulp!!
redactie
13 juni 2020 - 10:06
De veilige modus is eigenlijk alleen bedoeld voor probleemoplossing. Dus niet echt aan te raden om daar standaard in op te starten.
Ik zou toch proberen om de opstart/inlog-items op je Mac (programma's die automatisch opstarten) eens te bekijken. En deze uit te schakelen en daarna een voor een in te schakelen en te kijken of dat helpt. Als het goed is zijn dat niet zo heel veel.
https://support.apple.com...
André Wanders
13 juni 2020 - 16:06
Allereerst, stel uw/jullie hulp zeer op prijs, waarvoor hartelijk dank.
Nakijken leerde dat ik al eerder iedere opstart/inlog items (via Systeemvoorkeuren-->Gebruikers) heb uitgeschakeld.
Zal voorzichtig zijn met opstarten in Veilige modus.
En zal blijven zoeken/hopen op een oplossing wellicht in de volgende updat van Catalina,
Reageer