Beveiligingsupdates in win8.1 geven zwart scherm, wat te doen?
Door Bezoeker op 28 mei 2020 - 19:05
Vragensteller:
jacques
Versie van je besturingssysteem:
8.1
Toelichting op vraag:
Sedert februari, wanneer ik de maandelijkse beveiligingsupdate uitvoer en na het herstarten krijg ik steeds een volledig zwart scherm met nog juist enkele iconen
op de taakbalk. ( configuratiescherm en pc )
Nu terug met de laatste update Windows 8.1 KB4556846.
Ik moet dan steeds de update verwijderen en na een herstart werkt alles weer ok.
Wie kan mij wat meer uitleg verschaffen aub.
Status:
Reacties
Willem Franssen
29 mei 2020 - 19:05
Welke foutmelding krijgt u? Kunt u vinden in de Windows logboeken (Systeem)en in Configuratiescherm > Beveiliging en onderhoud > Onderhoud > Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven. Voorlopig zou u de eerstvolgende beveiligingsupdate die automatisch wordt geïnstalleerd kunnen verbergen en verbieden om te worden geïnstalleerd met http://download.microsoft..... (downloaden en uitvoeren, aangeven welke update niet mag worden geïnstalleerd). Zonder beveiligingsupdates wordt de computer natuurlijk wél kwetsbaar. Is uw harde schijf nog in orde? Controleren op fouten op de harde schijf (voor chkdsk uit). Doet een third party virusscanner moeilijk? Schakel die uit. Toevallig andere apparaten aangesloten? Koppel die los van uw computer. En probeer na dit alles opnieuw te updaten. Helpt systeem herstel? (terugzetten naar een datum waarop alles wel goed werkte). Voor andere mogelijke oplossingen is meer duidelijkheid nodig over de fout. Trouwens, als uw systeem en hardware in orde zijn, kunt u dan niet beter een gratis upgrade uitvoeren naar Windows 10?
Jacques
30 mei 2020 - 10:05
Beste
Alles werkt prima. Alle updates ook, enkel de maandelijkse beveiligingsupdate. Na deze geinstalleerd tte hebben krijg ik een volledig zwart scherm met juist enkele inconen op de taakbalk. Langs daar kan ik bij windowsupdate en de beveiligingdupdate terug verwijderen. Alles loopt dan weer zoals het moet.
Dank voor de hulp.
Anoniem
29 mei 2020 - 20:05
Misschien eerst maar eens met schijfopruiming beginnen en daarna systeembestanden opschonen,dit verwijdert eerdere overbodige updates.
Jacques
29 mei 2020 - 23:05
Beste,
Alles werd reeds vrieger uitgevoerd. En kel de beveilingsupdates werken niet en geven mij een vollefig zwart scherm. Enkel die update terug verwijderen heeft mijn oud scherm terug.
Anoniem
30 mei 2020 - 11:05
Om het half jaar doe ik schijfopruiming met systeembestanden opschonen,je bent dan ruim 6 Gb aan overbodige updates vrij.
Nieuwe 2e dinsdag updates staan er bij mij binnen 5 minuten op.
Kun je wat meer info geven?
Hoelang duurt het voor de updates geïnstalleerd zijn?
Gebruik je Cleaner Software?
Wat voor PC/laptop is het?
Is de conditie van hardware gecontroleerd met Speccy.
Jacques
30 mei 2020 - 11:05
Hallo,
Het updaten verloopt snel en prima. Met de andere updates geen enkel probleem enkel met de beveiligingsupdates. Wanneer ik de pc herstart heb ik het zitten. Het is een desktop i7 met geen enkel clean software. Ik doe maandelijks een hd cleaning waarbij de systeem rommel ook verdwijnt. Ik heb toen in februari gelezen dat er meerdere waren die dit toen hebben meegemaakt. Het was toen een fout van microsoft. En microsoft heeft toen een reparatie update uitgebracht. Maar ik vind dit art.nergens meer terug. Maar ik blijf de fout maar behouden. Eigenlijk bezit ik een pc met win i8.1 met een beveiliging van een windows7. Groeten.
Willem Franssen
30 mei 2020 - 14:05
Misschien heb je wat aan de volgende links. (Helaas alleen Engels). Verder is het handig om de foutmelding te kennen (de Error ID).
https://www.bleepingcompu...
https://answers.microsoft...
https://forum.eset.com/to...
https://answers.microsoft...
Jacques
30 mei 2020 - 15:05
Hallo,
Vergeten te vermelden: er is geen foutmelding te bespeuren en het is geen crash. Na het updaten moet je steeds je pc heropstarten
En ik krijg na het opstarten juist een volledig zwart scherm in de plaats vaˋmijn shermfoto met op de tazkbalk nog juist enkele iconen die blijkbaar goed werken want langs het icoon configuratischerm kan ik gewoon deze update verwijderen. Na enkele ogenblikken en na het verwijderen moet ik de pc herstarten en alles is weer zoals vroeger. Foto op het scherm, taakbalk en iconen zoals vroeger...Het euvel ligt enkel aan de beveiligingsupdates..maar wat..
Dank aan allen voor de inspanning en het zoeken.
Anoniem
30 mei 2020 - 14:05
In mijn eigen update geschiedenis vind ik een extra belangrijke geïnstalleerde update na de dinsdag patch
KB3172729: Beveiligingsupdate voor Windows 8.1 voor x64-systemen(15-02-2020)
Dan zou dit die reparatie update moeten zijn,alleen origineel is deze update uit 2016.
Jacques
30 mei 2020 - 15:05
Hallo,
Dank. Ik zal even op zoek gaan.
Dank
Jacques
30 mei 2020 - 16:05
Dit is identiek wat ik voor heb.
Gevonden op het net maar er staat geen oplossing bij en...ik heb die antivirus software niet..:
https://dutchitchannel.nl...
Reeks beveiligingsupdates voor Windows 7 en Windows 8.1 veroorzaakt problemen. Gebruikers met antivirusoplossingen van Sophos en Avast melden dat hun systeem na het installeren van de updates niet meer opstart. De uitrol van de updates is door Microsoft stilgelegd. Vooral zakelijke gebruikers lijken getroffen.Het gaat om de beveiligingsupdates KB4493467, KB4493446, KB4493448, KB4493472, KB4493450 en KB4493451, die sinds dinsdag 9 april beschikbaar zijn. Indien gebruikers deze updates installeren op een Windows 7 of Windows 8.1 systeem waarop bepaalde antivirussoftware geïnstalleerd, start het systeem niet op. Het gaat om de volgende software:Avast for BusinessAvast CloudCare
Sophos Endpoint Security and ControlSophos Central Endpoint Standard/AdvancedDe problemen doen zich voor zodra een endpoint na installatie van één van de gewraakte updates wordt herstart.
Anoniem
30 mei 2020 - 18:05
" Eigenlijk bezit ik een pc met win 8.1 met een beveiliging van een Windows 7 "
Volgens mij zijn Windows Defender 8.1 en 10 vrijwel identiek en is de Windows 7 versie iets anders (Security Essentials ?? ).
Windows 7 wordt sinds januari j.l. niet meer ondersteund dus de standaard beveiliging waarschijnlijk ook niet.
Dat lijkt me interessant om iets mee uit te proberen,d.w.z. de gewone Defender erop zetten of andere virusscanner (ik heb al jaren Kaspersky Free,geeft geen problemen).
Ik ben benieuwd.
Jacques
30 mei 2020 - 18:05
Hallo
Ik zal inderdaad eens andere virusscaner moeten uit proberen. Wie weet dat de microsoft updates dan wel geinstalleerd geraken. Maar een virusscaner volledig van de pc verwijderen..?? Er blijven steeds stukken achter..
Anoniem
30 mei 2020 - 18:05
Kasperky werkt 100 % ,geeft nauwelijks processor- en geheugenbelasting , en de standaard scanner staat dan uitgeschakeld,zie onderhoudscentrum.
Jacques
30 mei 2020 - 23:05
Dag,
Wat bedoeld u met de scanner staat uit?
Moet een virusscanner niet steeds aan staan?
Bedankt om mee na te denken over mijn wat bizar probleem.
Anoniem
31 mei 2020 - 11:05
Als je een andere virusscanner installeert , wordt de Windows scanner uitgeschakeld.
Ik zelf ben overgestapt naar Kasperky,omdat ik ook weleens eerder(2018) problemen had met Microsoft updates en Avira Free
Anoniem
30 mei 2020 - 21:05
Op de website van een virusscanner staat altijd een uninstaller, waarmee je een virusscanner volledig verwijdert.
jacques
2 juni 2020 - 18:06
Dag
Even mijn antivirus Panda vervangen door mijn oude bekende Avira maar alles zonder resultaat. Met de beveiligingsupdates steeds moeilijkheden.
Jacques
30 mei 2020 - 22:05
Hallo,
Ik zoek dit zeker eens op.
Dank
Jacques
30 mei 2020 - 23:05
Dag,
Ik werk wel met Panda en niet met
de eerdere vermelde Sophos en Avast die problemen kan geven met de beveiligingsupdates van Microsoft zoals vermeld in het hierboven vermeld artik.
Anoniem
31 mei 2020 - 16:05
De Panda Uninstaller is via de link te downloaden:
https://www.pandasecurity...
Jacques
31 mei 2020 - 16:05
Dank u wel voor de medewerking.
Jacques
Reageer