Ga jij na 2025 nog een nieuwe computer kopen denk je?
Primaire tabs
Door redactie op 7 juli 2023 - 09:07
Windows 10 krijgt nog tot 2025 updates. Daarna is het zaak om over te stappen op Windows 11, en als je pc dat niet aankan misschien op Linux. Of wordt het tijd voor een nieuwe computer?
Onze vraag is:
Ga jij na 2025 (of daarvoor) nog een nieuwe computer kopen denk je?
In de reacties horen we graag je overwegingen!
Ja, een nieuwe desktop computer met Windows 11
24% (184 stemmen)
Ja, een nieuwe laptop met Windows 11
17% (131 stemmen)
Ja, een Mac
4% (31 stemmen)
Nee, ik heb net een nieuwe pc/laptop
21% (161 stemmen)
Nee, mijn huidige pc/laptop gaat na 2025 (einde Windows 10) Linux draaien
20% (149 stemmen)
Nee, ik koop een tablet
2% (16 stemmen)
Nee, ik doe alles al op mijn tablet of smartphone
2% (18 stemmen)
Anders, namelijk...
9% (72 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 762
Reacties
Gerrit K
17 jul 2023 - 19:42
Zolang Win 10 ondersteunt wordt komt er geen nieuwe computer.
Léon
17 jul 2023 - 06:15
In december 2020 kocht ik de goedkoopste computer die er te vinden was. Hij blijkt geschikt te zijn voor Windows 11.
Bezoeker
11 jul 2023 - 18:21
Een Chrome laptop
H.Wegen
16 jul 2023 - 13:48
Ik ook, ik ben windows zat. Ik lees dat win11 ook al weer problemen geeft, dan moet win12 er weer komen etc, ik vond win vroeger wel leuk, maar nu geen bal meer an. Bovendien bijna alles van Google al, de mobiel, chromecast, Google webbrowser dus waarom nog win houden.
Anoniem
11 jul 2023 - 16:03
Anders, dikke gaming pc met waterkoeling en Windows 95.
Henk
11 jul 2023 - 14:14
Mijn Samsung smartphone heeft DEX. DEX kan je Samsung omtiveren tot een volwaardige bureau computer. Je ziet het verschil amper. DEX is enorm ondergewaardeerd. Alleen externe monitor of tv mrt mirrorcast nodig. BT muis en keybard handig masr niet noodzakelijk. Ik heb geen pc meer.
Anoniem
10 jul 2023 - 22:11
Iemand beweert dat er op termijn voor Windows betaald moet worden, is dat zo?
redactie
11 jul 2023 - 08:44
Officieel dien je gewoon, eenmalig, te betalen als je een nieuwe Windows 11 licentie koopt. Upgraden vanaf Windows 10 met geldige licentie (die nog van Windows 7/8 kan komen is echter gratis).
https://www.microsoft.com...
Wat misschien bedoeld wordt is dat bedrijven een abonnement kunnen nemen op Windows 365. Dan wordt Windows via de cloud gestreamd naar je apparaat.
https://www.microsoft.com...
Maar dit is puur voor bedrijven dacht ik.
Anoniem
11 jul 2023 - 10:47
Nou, ik heb pas ergens gelezen dat de gewone gebruiker ook windows naar via de cloud moet streamen op termijn maar daar stond niets over betalen bij. Het was gewoon een technieuws item via Google.
redactie
11 jul 2023 - 11:42
Misschien bedoel je dit? Staat inderdaad nog niks over abonnementen bij.
https://tweakers.net/nieu...
Anoniem
11 jul 2023 - 15:40
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Ik kon het niet meer vinden. Bedankt!
Sander
10 jul 2023 - 10:25
Anders.... Mijn huidige pc is bijna 4 jaar oud en is officieel ondersteund door Windows 11. Dat draait er dan ook op. Geen behoefte vooralsnog om een nieuwe pc aan te schaffen.
Win10
10 jul 2023 - 07:23
anders, namelijk een PC met Windows 12.
Een hele goedkope van ScreenOn, ca. 500 euro incl. 24 inch monitor, toetsenbord en muis.
Bezoeker
10 jul 2023 - 00:35
Ik heb een desktop Intel I3 met W10 en een laptop met linux mint. Een nieuwe computer koop ik pas als er één stuk is of zo traag dat ik mij eraan ga ergeren. Mijn desktop zal na 2025 dus ook onder linux gaan draaien en ik zie dan wel of ik bepaalde functies en software ga missen. Misschien eerst nog proberen W11 te installeren met Rufus. Al met al toch wel schandalig, deze handelwijze van microsoft en gezien alle milieuproblemen wordt het tijd dat al deze verkwisting gaat stoppen.
LBUD
9 jul 2023 - 20:21
Ik heb diverse laptops. Sommige met Windows, sommige met linux. Het vervelende is dat sommige software gewoon niet te vinden is voor Linux. Veel wel, maar lang niet alles! Tzt zal het geen nieuwe worden, maar een goede 2e hands zakelijk gebruikte laptop. Betere bouwkwaliteit en een stuk voordeliger. Daarnaast ook beter voor het milieu.
Patrick
9 jul 2023 - 19:07
Misschien kan de redactie deze informatie natrekken en wel of niet bevestigen? BETALEN VOOR WINDOWS?!
Heinz
9 jul 2023 - 15:53
Warum nieuwe Windows 11 gebruiken mikrofoft wil dat iedereen een abo moet nemen van vanaf 30 euro per maand voor online Windows met andere woorden alles in de cloud. Overall is natuurlijk stabiel internet en sommige doelen werken gewoon offline. Echte leuke toekomst. Echt niet goed
Patrick
9 jul 2023 - 18:44
30 euro per jaar lijkt mij!
Bezoeker
9 jul 2023 - 12:04
ik blijf gewoon verder werken met windows 10
Redz
8 jul 2023 - 17:22
We gaan het zien, mijn huidige PC draait als een zonnetje op Linux Mint en ik heb er net een nieuwe SSD-schijf in laten zetten dus ik kan nog wel even vooruit denk ik maar dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Eén ding is wel zeker namelijk dat Microsoft er gewoon bij mij nooit never meer in komt. Moet je je voorstellen dat ze je dwingen om een nieuwe PC te kopen als je veilig wilt blijven werken als de specs even net niet voldoen. Bizar gewoon. Daar erger ik me met die smartphones ook al groen en geel aan maar daar kun je weinig tegen doen maar door Linux te gebruiken laat je je niet peopelen door die gasten van MS en het werkt allemaal prima kan ik jullie verzekeren.
Winne
8 jul 2023 - 19:20
Werken met Linux gaat al 15 jaar prima bij mij.
Bezoeker
8 jul 2023 - 14:48
windows 12 komt er volgend jaar aan, dus ik wacht nog maar even
Robert Mast
11 jul 2023 - 13:38
Exact. En dan kijken welke processor/GPU-combinatie geschikt is voor wat ik ermee wil, ik verwacht dat alle leveranciers hun best zullen doen voor een goed aanbod.
hasja
8 jul 2023 - 14:46
windows 12 in 2025
:https://www.windowscentra...
https://nl.hardware.info/...
Winne
8 jul 2023 - 13:44
Als ik een nieuwe pc koop laat ik Windows een tijdje staan, kwestie van mee te blijven en er een tijdje later een Linux versie op te zetten. Een half jaartje geleden een nieuwe laptop gekocht met Windows 11. Ik vond Windows 11 zo verschrikkelijk slecht dat ik er dezelfde dag al Linux mint heb op gezet.
WriTer
7 jul 2023 - 22:10
Ik blijf ermee werken totdat hij het opgeeft, maar misschien ga ik wel een aangepaste Windows 11 proberen te draaien op mijn computer, anders zal het Linux worden.
Mint, Zorin OS, Peppermint, MX Linux of wat dan ook, ik ben er nog steeds niet uit, we zien wel.
"Wandelen is het beste medicijn"
Albert
7 jul 2023 - 18:34
Anders.
Mijn zelfbouw PC met I5 -4570 met 16 Gb geheugen, 2 SSD en 1 HD uit 2014 draait op Linux Mint meer dan prima voor fotobewerking, maar misschien over een jaar of 2 toch maar eens opschalen als het de moeite is.
Maar dan weer een zelfbouw met Linux Mint er op.
Alles komt goed, en anders maar niet :-)
freek
7 jul 2023 - 17:42
Voor wat ik weet is Windows 10 het laatste besturingssysteem, er komt nooit meer een nieuwere.
https://living-inspire.co...
redactie
9 jul 2023 - 15:07
Nou, Windows 11 bestaat alweer bijna twee jaar...
Sigurd
7 jul 2023 - 17:21
Ga binnenkort over op Zorin. Geen gezeur en dwang meer van "hogerhand".
Bezoeker
7 jul 2023 - 16:44
Ik mis deze optie:"Nee, mijn huidige pc/laptop gaat na 2025 (einde Windows 10) Windows 11 draaien". Probleem is eigenlijk dat er zoveel leuke software is voor Windows (zoals Winbank om maar iets te noemen) dat niet beschikbaar is voor Linux of Mac. En in 2025 ben ik oud en aftands dus een pc/laptop met Windows 10 past daar prima bij. Mijn oudste pc (2007) draait zeer goed met Windows 10. En wie dan leeft dan zorgt toch, waarom ons nu al laten druk maken door Gratissoftware.nl over wat er in 2025 staat te gebeuren?
Geen zin om in ...
9 jul 2023 - 12:41
Eens.
Heb een aantal oudere laptops met SSD en daardoor vlot genoeg voor office en internet met Windows 11. Heb in het verleden vaak genoeg Linux geprobeerd, waaronder openSUSE, en de situatie kan nu beter zijn, maar liep zelf ook tegen driver-problemen aan of niet beschikbare software.
De laatste distributie die ik geprobeerd heb en toch heb laten passeren in verband met de beschikbare software, is MX-Linux. Makkelijke installatie en licht draaiend. Prima geschikt voor een ouder systeem voor office en internet, waarbij je wel drivers voor je eventuele printer moet opsnorren.
In éën van de reacties hier, wordt aangehaald dat de hardware-eisen van Windows meer onderdeel van het verdienmodel lijken te gaan worden. Een Windows PC of laptop, met iets overbemeten hardware, die je nu nieuw koopt, kun je 10 a 15 jaar mee doen (tenzij je het systeem gebruikt voor je werk als DTP-er of zo). Dan vallen de kosten per jaar best nog mee.
Apple daarintegen vind ik een heel ander verhaal. Praat je over klantenbinding als verdienmodel, dan is Apple de meesten de baas. Macintosh als OS is goed, maar voor een Apple systeem met vergelijkbare hardware, betaal ik 1,5 a 2 keer zoveel als voor Windows. Plus dat de consument een Apple laptop niet meer zelf kan repareren; dit moet hoe dan ook door of via de Apple Store. Tegen flink hogere kosten als voor een Windows-systeem.
hans
7 jul 2023 - 16:02
Heb enkele weken terug een Mac mini met M2 pro gekocht en dit is inmiddels mijn hoofdsysteem geworden. Ik ga helemaal stoppen met Windows (11) omdat Microsoft de laatste tijd bijzonder opdringerig is geworden met het promoten van eigen zaken die meer in het belang zijn van Microsoft zelf dan van de gebruiker, waaronder hun chatbot met Ai. Ook hun eigen Edge browser wordt volgestopt met allerlei extra's waar je als gebruiker niks mee doet. Lijkt er op dat ze de weg een beetje kwijt zijn. Opvallend is al meteen dat je op een Mac systeem meteen vanaf het begin al standaard 40GB extra over houd t.o.v. een Windows systeem. Beiden met een 512 SSD opslag geheugen. Ook is de Mac met M2 Pro stukken sneller dan de Windows met een i7 intel. (beiden met 16GB werkgeheugen).
Patrick
7 jul 2023 - 15:10
Zodra dat nodig is een nieuwe laptop met Windows 12 of 13.....
Bezoeker
7 jul 2023 - 14:55
wie zegt dat ik nog leef !!!
ErikS
7 jul 2023 - 13:13
Mijn desktop draait op W10 maar is geschikt voor W11. Ik zet pas in 2025 W11 erop.
Kees
7 jul 2023 - 13:07
Mijn Intel® Core™ i5-4670S CPU @ 3.10GHz × 4 met 8 GB geheugen blijkt nu al niet geschikt voor Windows 11. Geen enkel probleem want ik werk al jaren met Zorin Core en mocht mijn computer het compleet begeven en moet er een nieuwe komen dan installeer ik meteen weer Zorin.
rr
7 jul 2023 - 12:54
Windows 11 kan je installeren met rufus, dus een andere laptop of pc kopen is niet nodig
Luc 6580
18 jul 2023 - 15:18
Wanneer je W11 geinstalleerd hebt met rufus en een USB stick; moet die Usb stick dan iedere keer bij het opstarten ingeplugd zijn, of is dit na installatie niet meer nodig?
Luc
7 jul 2023 - 12:41
ik draai Voyager bevalt mij ook prima
Cees
7 jul 2023 - 12:37
Nee, op mijn 12 jaar oude Pc draait Windows 11, naast Windows 10, gewoon goed.
Albertos22
7 jul 2023 - 12:37
Nee.
F de Munnik
7 jul 2023 - 12:14
Ik gebruik zowel Windows 10 als Windows 11. Deze laatste versie is even wennen, maar als je naar de diverse functies kijkt maakt het niet zo veel uit. In Windows 11 heb ik wel overbodige programma's of reclame uitingen weggehaald of uitgezet. Maar dat was bij Windows 10 ook al zo.
Sjaak
7 jul 2023 - 11:59
Ik draai Debian 12 bevalt prima
Bezoeker
7 jul 2023 - 11:56
Jazeker zal ik na 2025 nog nieuwe computers kopen! Wellicht ergens tussen 2025 en 2035 denk ik. En dan t.z.t. gewoon met de dan vigerende Windows versie die voorgeinstalleerd is door de computer fabrikant.
Bezoeker
7 jul 2023 - 11:07
Ik denk aan een Chromebox. Zijn zeer voordeling. Nadeel is dan wel weer dat je aan Google vast zit.
Steve
7 jul 2023 - 11:02
Mijn oude is goed voor W 11
Mijn oude hebben ook W11 met rufus op gezet
Anoniem
7 jul 2023 - 10:59
Helaas zal ik wel een nieuwe laptop met Windows 11, tegen die tijd, moeten kopen! (Ja, ik weet het! Er zijn alternatieve besturingen, maar die wil ik niet.) Mijn Lenovo laptop kan helaas geen Windows 11 aan. In 2025 is mijn Lenovo Ideapad 300 laptop 9 jaar oud. Kennelijk is dat voor Microsoft mooi genoeg, qua afschrijving, en wordt het tegen die tijd noodzaak, voor mij, een nieuwe laptop met Windows 11 aan te schaffen, bij een der vele technologische grootgrutters in den lande, of webshop.
Onbegrijpelijk, want mijn Lenovo Ideapad 300 doet het, voor mij, nog altijd fantastisch en feilloos. De Marktdominantie van ook Microsoft is enorm! Zij dicteren de termijnen waarbinnen de gebruiker wordt gedwongen om een nieuwe computer te kopen, want de aanschaf van een nieuwe desktop of laptop gaat, tegenwoordig, gepaard aan de termijn waarbinnen er weer een nieuwe M.S. besturing ten tonele verschijnt, waar weinigen echt op zitten te wachten omdat Windows 10 perfect voorziet in een brede marktbehoefte, anders dan een nieuwe investering in een hagelnieuwe computer moet worden overwogen omdat het apparaat simpelweg is afgeschreven op basis van pure slijtage en / of ouderdom.
Dat is een nieuwe redenering. Afschrijving van een laptop of desktop wordt in deze moderne tijd niet meer gedicteerd door de maximale technische levensduur ervan, maar door het niet, al dan niet bewust op basis van onderlinge afspraken, kunnen bijhouden van de nieuwste softwareontwikkelingen die gruwelijk, in dit kader, uit de pas lopen! Bewust een computer, zoals mijn Lenovo Ideapad 300, ONMOGELIJK maken om Windows 11 te kunnen draaien en voor jou dus de levensduur bepalen, waarbinnen jij je apparaat kan gebruiken met Windows 10, terwijl de technische levensduur nog lang niet is bereikt, maar dat zal ze worst zijn! En dan twee jaar voor dato zeggen...
Zo! Nu stoppen we met beveiligingsupdate´s en Windows 10 in 2025. BAM! De val slaat weer dicht!... HANGEN!!! Je gaat maar weer een nieuwe laptop kopen met onze Windows 11, tegen die tijd. Je weet het alvast. Kan je nog even twee jaartjes sparen voor een nieuwe computer. Kan je weer een tijdje voort, zolang Microsoft vindt dat nodig is. ´´How about paying the like bill!!!´´... Fuck off!!
Bor
8 jul 2023 - 05:21
Je hebt wel grotendeels gelijk!
Maar dat doet niet alleen Msoft hoor..
Kijk maar eens naar Smartphones met bv Android OS.. gaan tegenwoordig ook maar max 3 jaar mee...
En zelfs de meeste grote Linux versies hebben geen eens een 32-bits versie meer...!
Anoniem
8 jul 2023 - 09:57
Klopt helemaal, Bor! Mee eens! Maar bij smartphones heb je een escape mogelijkheid. Voorbeeld; ik gebruikte, tot voor kort, nog een I Phone 5. (Ja! Waarom niet? Hij deed en doet het nog als de beste, qua bellen en meer.) Maarrr.... Ineens kon ik geen DIGID meer gebruiken. Apple stopte met IOS 10.0 en de makers van DIGID gingen door met de ontwikkeling van DIGID, dat naar hogere getallen ging.
Gevolg? I Phone 5 onbruikbaar geworden, want ik kwam geen portaal meer binnen. Belastingdienst niet, een ziekenhuisportaal voor afspraken, etc.... Maar nu komt het mazzeltje, dat ik toch had!
In tegenstelling tot die Windows upgrades die plotseling stoppen en de gebruiker weer dwingt tot allerlei Houdini ingrepen met alternatieve besturingen, of dwingen om een nieuwe computer te kopen met Windows 11 erop, voor zolang als het duurt, heb je bij Smartphones de mogelijkheid om een z.g. refurbished I Phone te kopen.
In mijn geval een mooie, maar gerefurbished I Phone 7. Twee vliegen in 1 klap. 1. Ik kon mijn smartcard integraal overzetten van I Phone 5 naar 7, want die werkt er goed op. 2. Ik kon IOS weer upgraden naar IOS 15.6 en DUS kon ik weer DIGID gebruiken. Daar was en ben ik blij mee. Win Win, dus. Voor 139 euro was ik klaar. Wel een nieuwe accu gekocht, maar okay... Paar tientjes erbij. Dus dat geluk heb je wel met smartphones. Je hoeft niet nieuw te kopen. Mag wel. Kan ook refurbished.
Attilla
9 jul 2023 - 21:03
Wanneer u niet van de goed werkende linux alternatieven gebruik wilt maken zult u toch weer bij ms terecht komen, dus heeft het m.i. weinig zin om ms zo af te branden. Maar het zal wel lekker opluchten.
Anoniem
9 jul 2023 - 22:01
Ik baseer mij slechts op feiten, Atilla! En dat ik niet zover van de waarheid afzit, wordt wel bevestigd door inzender ´´Bor´´. Als ik je reactie zo lees, lijkt het wel of je aandelen bij Microsoft hebt? Maar goed; alle gekheid op een stokje.... Laat iedereen hier nu gewoon zijn of haar eigen mening geven, zonder cynisch en niks zeggend commentaar te leveren, wat kant noch wal raakt, ter meerdere ´´eer en glorie´´ van jezelf in een poging de lachers op je hand te krijgen, wat bij voorbaat is gedoemd te mislukken, want je maakt jezelf alleen maar onsterfelijk belachelijk alhier!
Er zijn zoveel mensen op deze site, die reageren op stellingen van de redactie. Ieder met een eigen zienswijze. Ik val mensen toch ook niet persoonlijk aan, behalve nu om je terug te pakken, om hun mening en respecteer dat, ook al ben ik het niet altijd in alle opzichten met ze eens. Vrijheid van meningsuiting mag in dit land! Houdt op met dat onzinnige commentaar, want ik brand Microsoft helemaal niet af. Ik benoem slechts de feiten. Microsoft heeft een veel te grote monopolie positie, vind ik, wereldwijd. Het IS gewoon zo!
Zij dicteren hoelang mensen met hun computer kunnen doen, zonder dat het einde van de levensduur ervan in zicht komt! Een feit! Geef dat gewoon eens toe en houd je mond verder, als je niks zinnigs weet toe te voegen. En nee! Ik ga mij niet met allerlei alternatieve besturingssoftware bezighouden, want maak in praktisch alles gebruik van software wat ik hier kan downloaden en dat is software wat, doorgaans, goed op Microsoft software is afgestemd. Niet op alternatieve besturingen, althans; dat is voor mij maar de vraag.
Libre office werkt goed, bijvoorbeeld, samen met Microsoft software en moet nog maar zien, dit is een vermoeden, of dat bij Zorin of andere besturingen ook zo is, al lijkt dat aantrekkelijk! Er is voor die alternatieve besturingen veel minder software beschikbaar en dat houd mij tegen. Dus in vervolg graag eens een gewone zienswijze van je, zonder persoonlijk te worden. Dat doe ik, doorgaans, hier ook niet!
aad
7 jul 2023 - 10:47
ik werk ermee tot hij stuk gaat, daarna een nieuwe
Reageer