KB4517389 kan zorgen voor problemen startmenu en Edge
Een nieuwe updateronde, nieuwe problemen, zo lijkt het de laatste maanden te gaan bij de updates voor Windows 10. De maandelijkse beveiligingsupdate voor Windows 10 1903 (de nieuwste Windows 10-versie) zorgt wederom voor problemen bij sommige gebruikers. Een overzichtje van de klachten na update KB4517389 van 8 oktober.
BleepingComputer meldt dat onder andere op het Microsoft forum en Reddit enkele klachten genoemd worden na KB4517389.
- Het Startmenu werkt niet voor sommige gebruikers - een klacht die al wekenlang veelgehoord wordt en blijkbaar nog altijd niet voor iedereen is opgelost. Gebruikers die hier last van hebben krijgen een foutmelding van een kritieke fout en de optie om uit te loggen en het opnieuw te proberen.
- Edge start niet bij sommige gebruikers. Microsofts browser opent gewoonweg niet.
- Anderen melden nog problemen met VMWare dat niet meer werkt en de zoekfunctie die het niet doet.
Microsoft heeft de problemen nog niet erkend, maar dat zal ongetwijfeld gebeuren als ze aanhouden heeft het probleem bevestigd en hoopt eind oktober met een oplossing te komen. Tot die tijd is het verwijderen van update KB4517389 de enige oplossing. Webwereld meldt dat je het Instellingenscherm kunt openen door Windows-toets i in te drukken (mocht dat niet meer lukken via het startmenu).
Als jij ook dit soort problemen hebt na de installatie van KB4517389 voor Windows 10 deze week dan horen we dat graag in de reacties! Ook andersoortige problemen na updates voor Windows 10 kun je daar kwijt.
Reacties
Piet
26 okt 2019 - 12:15
Mij canon I-sensys mf643cdw heeft tot nu nergens last van
De printer werkt perfect
trebor49
16 okt 2019 - 14:02
Ja, ik kwam er eind vorige week achter dat mijn HP 3636 deskjet niet meer bereikbaar is voor haar scanfunctie. Printen gaat nog wel. HP gebeld en daar zei een aardige en zeer kundige dame dat er veel meer klachten bij HP waren binnengekomen na de beruchte update van Microsoft. Ook haar inspanningen via mijn pc gaven geen resultaat. Zij adviseerde hierover Microsoft te bellen. Eén klant was hiermee n.l. geholpen. Maar goed, mijn gezondheid is even wat minder, dus ik wacht even af tot Microsoft met een algemeen geldende oplossing komt.
Piet
26 okt 2019 - 12:28
Mij ervaring met hp zijn zeer slecht ze helpen niet goed en ze laten je het zelf maar uitzoeken
Ik heb daarom mij hp printer weg gedaan
En heb bij bol een canon I-senses mf643cdw gekocht
Wand bij canon zij ze klant vriendelijk en helpen ze goed
Ik zou zeggen neen een canon
GSM
15 okt 2019 - 19:12
Geen probleem kunnen ontdekken sinds 9 oktober de update is aangebracht. Cleaners, scanners en andere overbodige software in het algemeen, vormen volgens mij de voornaamste oorzaken, naast gepruts van de gebruiker zelf, die updates doen mislukken. Het lijkt mij niet terecht om de update van Microsoft in dit soort gevallen meteen de Roetveegpiet toe te spelen.
Forced
15 okt 2019 - 09:52
Ja hier hetzelfde start menu werkt niet edge werkt niet en ook netwerkstatus geeft aan dat pc geen verbinding met internet heeft terwijl Google. Chrome gewoon werkt.
Richard
14 okt 2019 - 23:26
Startmenu idd weg...
cmd als administrator
wusa /uninstall /kb:4517389
Heeft het probleem verholpen
Updates daarna uitstellen zou ik ook nog even doen :)
Wim
24 okt 2019 - 08:57
Het zou leuk zijn als Windows updates uitstellen dan ook werkt. Ik heb update 4517389 nu al 6 keer verwijderd omdat Edge na installatie niet meer werkt. Na elke keer verwijderen direct updates 7 dagen uitstellen geselecteerd. Toch wordt hij telkens al na 1 of 2 dagen bij het opstarten van de computer weer opnieuw geïnstalleerd :( .
Mickey
25 okt 2019 - 07:25
Beste Wim ,
U kunt de update verbergen , zie de link
https://support.microsoft...
WriTer
14 okt 2019 - 22:41
Alles lijkt hier te werken, het startmenu, Edge, het zoekmenu en VMware Workstation.
Wel straf dat er tegenwoordig bij zowat elke update of patch problemen zijn.
"Wandelen is het beste medicijn"
Annemie
14 okt 2019 - 16:44
Bij probleemoplosser krijg ik melding "service diagnostics policy wordt niet uitgevoerd"
Annemie
14 okt 2019 - 16:38
Sinds vandaag kan mijn laptop met Windows 10 geen verbinding meer maken met internet via WiFi. Telefoons en tablets maken wel verbinding. De probleemoplosser op mijn laptop werkt ook niet. Weet iemand hoe ik weer
verbinding met internet kan krijgen?
Rufus
14 okt 2019 - 17:05
Gewoon op icoontje met al die boogjes klikken op de taakbalk naast het icoontje van het geluid (internettoegang) en daar verbinding maken met internet.
Annemie
14 okt 2019 - 18:19
Gaat niet....dat icoontje is ook weg
Frank.
14 okt 2019 - 18:42
Als dat icoontje weg is in het systeemvak kun je eerst het volgende controleren:
Ga naar Instellingen >> Taakbalkinstellingen >> Systeemvak
>> Selecteren welke pictogrammen op de taakbalk worden weergegeven
>> Netwerk moet op Aan staan
Als dit juist staat maar het icoontje verschijnt niet in het Systeemvak,
dan kun je het volgende doen:
1. Open Taakbeheer
2. Op het tabblad Processen: scroll naar beneden en selecteer Windows verkenner
3. Rechtsklik hierbij en druk op Opnieuw starten
Daarna zou het icoontje terug in het Systeemvak moeten verschijnen
Karel
14 okt 2019 - 15:54
Gelukkig heb ik geen probleem ondervonden met de laptop van HP Pavilion (4 maanden oud met bijgewerkte BIOS door HP)maar ook niet met mijn laptop Toshiba van meer dan 5 jaar oud. Het is wel elke keer hopen dat alles goed gaat. Wat een ellende. TIP ! Maak vooraf een Image van je systeem met b.v. Reflect (kost niets) zodat je alles weer terug kan zetten.
karelV
14 okt 2019 - 14:50
De update KB4517389installeerde prima, maar daarna
1. opent het Actiecentrum niet meer, en (nog erger)
2. wil VMware player niet meer starten.
dus KB4517389 weer verwijderd.
karelV
20 okt 2019 - 13:59
Het probleem met VMware Player is simpel te omzeilen door het bestand vmplayer.exe te hernoemen naar bijv. vmplayer12.exe
Nu nog het Actiecentrum, Startmenu en Edge .................. grrrr
Rufus
14 okt 2019 - 13:33
Heb al verschillende maal geprobeerd om deze update te installeren maar het lukt steeds niet. ik krijg steeds de volgende melding.
"Updates mislukt
Laatst gecontroleerd: gisteren, 19:52
Er zijn problemen opgetreden bij installeren van updates. We proberen het later opnieuw.
2019-10 Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 1903 for x64 gebaseerde systemen (KB4517389) - fout 0x800f081f"
Hoe kan dat ???
Fred
14 okt 2019 - 13:10
Zoekfunctie werkte bij mij niet meer sinds vorige update. Echter met de laatste updates werkt alles weer goed; geen problemen Startmenu, zoekfunctie werkt weer. Of printfunctie wel of niet werkt, heb ik nog niet geprobeerd; print vrijwel niet.
Letty
14 okt 2019 - 12:22
Mijn slaapstand van de computer werkt niet meer, wel beeldscherm dat netjes uitgaat na 15 minuten niet gebruiken. En Windows-spotlight werkt niet meer in het vergrendelingsscherm.
roger
14 okt 2019 - 12:03
Bij het installeren van de update ..389 win10 ,stopte de update en werd het herstellingsprogamma van de pc ingeschakeld, zodat ik weer gebruik kon maken van de pc.De installatie van de update is mislukt.
Fritz
14 okt 2019 - 10:08
Verander je naam dan heb je geen problemen meer.
Hillebrand
14 okt 2019 - 09:25
Ik kreeg na het installeren, wat heel land duurde, een zwart scherm . Pas na een systeemherstel tot voor deze update deed de laptop het weer . Desondanks was deze update nu wel geïnstalleerd . Maar misschien lag dit alles niet aan deze update.
Arnold
14 okt 2019 - 05:41
Sinds de update kb4515384 is uitgekomen heb ik last van shoutcast via Winamp. Zodra die opgwordtArnold
HaVe
14 okt 2019 - 01:49
Na update op Werkbalk icoon favorieten en leeslijst verdwenen. Is overigens weer snel te herstellen in het menu Instellingen/weergeven op werkbalk. Maar toch ???
Anoniem
13 okt 2019 - 23:38
Updates komen helemaal niet binnen. Windows 10 Home.
Anoniem
13 okt 2019 - 18:33
...en maar zeiken over Windows; probleempjes worden snel opgelost. Ik heb nergens last van.
Frits
14 okt 2019 - 08:27
Bof kont
Anoniem
14 okt 2019 - 10:07
ik ook niet al vanaf de eerste W10,maar hier vinden we bijna alleen maar de problemen, wat logisch is.
redactie
14 okt 2019 - 10:53
Ja, vlekkeloze updates zijn geen nieuws (hoewel, de laatste tijd...), maar daarom kunnen mensen altijd reageren en melden dat bij hen de update wel goed ging. Natuurlijk (hopelijk) gaan updates vaak goed bij de meeste mensen, maar als het niet goed gaat dan is het handig om te weten waar het aan ligt, wat er aan gedaan wordt en wat je zelf kunt doen.
Vandaar deze berichten altijd. En helaas valt niet te ontkennen dat de updates voor Windows 10 wat minder vlekkeloos gaan de laatste jaren (wat deels komt doordat Microsoft zijn hele testdivisie de deur uit heeft gedaan en met telemetrie en Windows Insiders probeert fouten er uit te halen).
Anoniem
14 okt 2019 - 18:24
Bedankt voor de toelichting. Nu begrijp ik het doel van deze herhaalde berichten beter.
Reageer