Download jij weleens illegaal films, tv-series, muziek of games?
Primaire tabs
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat eenderde van de Nederlanders weleens illegaal film, muziek of software downloadt via onder andere bittorrents, peer-to-peer of nieuwsgroepen. Sinds 2014 is dat expliciet verboden in Nederland, voor die tijd mochten consumenten wel downloaden uit illegale bron, maar het materiaal niet aanbieden.
Wij vroegen ons af hoe dat getal onder GratisSoftware.nl bezoekers is. Software downloaden jullie natuurlijk legaal via ons, maar:
Download jij weleens illegaal films, tv-series, muziek of games?
In de reacties horen we graag hoe je - legaal of illegaal - je muziek, series, films en games downloadt of streamt. Torrents, P2P, en nieuwsgroepen of netjes via Google Play Store, iTunes/Apple Store, Windows Store, Netflix, Spotify enzovoort?
Reacties
Rob Meyer
3 mei 2018 - 16:05
Ik haal een cd via torrents of nieuwsgroepen binnen, en als die na een week of 3 nog in mijn ce-speler zit, dan koop ik hem. Ben ik nu een crimineel?
rob meyer
3 mei 2018 - 16:06
sorry: ik bedoel natuurlijk cd-speler. Excuus.
.../
15 feb 2017 - 23:59
Torrentsites bestaan toch niet meer. Als bijvoorbeeld piratebay of een andere torrentsite intyp bij google allemaal neppe sites met popups en troep.
Richardz
11 feb 2016 - 19:03
Oké dan mensen. Stelen tja wat dacht je van op lichters hier en daar. We hebben er genoeg.
Merel
10 feb 2016 - 20:36
brood stelen omdat je kind honger heeft mag van mij, stelen voor je plezier en genot niet
Twink B.
9 feb 2016 - 21:41
Het jarenlang (veel te) hoog houden van de prijzen van CD's en DVD's is dan zeker wel legaal geweest? De enkeling die de moed had parallelimport te plegen en normalere prijzen hiervoor te vragen werd vakkundig door de gevestigde orde - met dwangbevelen - afgestopt. Nu dat de situatie een andere kant opgegaan is, schreeuwt men moord en brand. Ik vraag me in alle gemoede af, wie er nu 'steelt'....? Hij die zijn zaken tegen veel te hoge prijzen op de markt zet - of hij die dit zonder te betalen download.
Richardz
9 feb 2016 - 16:23
Dankje voor je Antwoord hansje Ik draaf een beetje Door sorry mensen.
Hansje
10 feb 2016 - 15:35
Ach, ik vind het meer te prijzen dat je gepassioneerd en beetje doordraaft, dan lijdzaam langs de kant staat met een "Dûh?" En excuses maken....dat komt helemaal bijna niet meer voor, dus "kudos".
Richardz
8 feb 2016 - 21:52
Redactie wil je deze berichten niet verwijderen aub.
Richardz
8 feb 2016 - 21:39
Ps volgens de regels wet hebben de rechtshebbende nou eenmaal recht op dat beetje geld. Wat illegaal word gedownload.
Hansje
9 feb 2016 - 13:45
Beste Richardz, je hebt helemaal gelijk. De rechthebbenden hebben recht op geld. Dus als ze bij de tussenpersonen nou eens allemaal een stapje terug deden qua hebberigheid, dan zou de rechthebbende ook krijgen wat 'ie verdient.
Want van die nul komma twee cent die de rechthebbende misloopt door die keer dat ik nou eens niet betaal, zou ruim gecompenseerd kunnen worden door een goed voorbeeld van Brein en de industrie door eens niet drie keer de Balkenende norm te verlangen voor werk dat bestaat uit steeds maar weer hetzelfde klaagbericht naar de pers te sturen.
Ik denk dat daar meer het probleem zit dan bij de private illegale downloaders. Die zijn namelijk ook bereidt om meer dan het viervoudige voor een kaartje voor een Adèle concert neer te tellen.
Dus als ik rechtstreeks een donatie aan de rechthebbende mag doen, zonder al die uitvreters er tussen....graag.
Rob Meyer
3 mei 2018 - 16:02
Kijk, dat is een mooi verhaal. Die Breinkukels rijden in een vette bmw van het geld dat ze de 'illegale' downloaders afhandig maken. En de artiest vangt ook nog eens een keer 3x niks. Er zijn musici die zelfs hun eigen werk als torrent in de markt zetten (feit). Dan komen er genoeg mensen naar hun concerten, waar ze het financieel voornamelijk van moeten hebben. Het zijn meestal de platenmaatschappijen die steen en been klagen. Terwijl ze met name in het verleden de muzikant op schandalige wijze hebben misbruikt. Brein = boevenbende die 'boeven' pakt, en daarmee een vette boterham verdienen.
Richardz
8 feb 2016 - 20:37
Ik was dit nog vergeten te zeggen. Dus het feit is dat acteurs zangers etc etc nou eenmaal recht op het beetje geld hebben dat jullie van hen stellen door illegaal muziek,films,software etc etc Te downloaden. Wet is wet. Ik vind het Prima dat ilegaal downloaden nu strafbaar en (verboden is.). Want rechten zijn rechten punt uit. En als men daar recht op heeft dan moet je er gewoon van af blijven en niet doen dat illegale downloaden. Of niet soms?.dieven.
Richardz
8 feb 2016 - 18:33
Ps Of online kopen dus en legaal downloaden.
Hansje
8 feb 2016 - 14:29
Er zijn series op buitenlandse zenders die hier niet worden uitgezonden en waarvan je de gemiste aflevering niet kan bekijken via een "Uitzending Gemist"-achtige mogelijkheid. van dat soort series zoek ik de torrent.
Maar soms ook luister ik uit nieuwsgierigheid naar een zojuist uitgekomen album om te horen of het de moeite waard is. Aangezien Spotify maar een droef dienstje is, vertrouw ik liever op de torrentvrienden. En dat heeft me bijvoorbeeld de aanschaf van droeve producten als Gilmour's "Rattle that cage" en "The endless river" bespaard.
Richardz
8 feb 2016 - 13:09
Wat een onzin zeg illegaal downloaden mag gewoon niet punt uit. Dus ik koop het liever ik vind gewoon dat je er voor moet betalen. Daar mee uit basta. Koop niets of download niets. Slaat nergens op. Want wat moet je dan. Ik zou zeggen legaal downloaden maar!. Of kopen in de winkel Inzovere er nog winkels zijn natuurlijk.
Bas
8 feb 2016 - 12:14
Ik download geen bioscoopfilms of films v dvd etc
soms public domain films meestal zwart wit films.
niks via torrents, blijkt ook dat er meestal shit
tussenzit wat niet vermeldt is in de beschrijving
vd torrent
soms download(de) ik wel es heel oude games
opzich niks illegaals eigenlijk want deze worden
toch niet meer serieus commercieel verkocht
8bit 16bit emulator games of dos (dosbox) games
Rob Hermsen
8 feb 2016 - 09:57
Ik download wel eens wat. En of dat legaal is of niet scheelt me geen ene bliksem. Ze merken het toch niet van hoger hand. En dan nog: Als ze niet willen dat er video's of muziek wordt gedownload is het gewoon hun eigen schuld. Hadden de heren maar geen programma's als Bit Torrent of Micro Torrent of meer van die categorie moeten fabriceren. Een download programma gebrúik je. Die laat je níet voor de kat zijn viool op je computer staan. Wat een onzin zeg!
Ali illegalie
8 feb 2016 - 08:32
Koop niets,...................maar download ook niets
Richardz
7 feb 2016 - 21:45
YouTube filmpje's downloaden met een YouTube downloader is volgens mij illegaal. Want als je dat wel wilt doen dan moet je lid zijn van YouTube red. En dat kost geld. En het feit is dat Het in Nederland nog niet kan YouTube red. Maar in Amerika kan dit wel. Dus in Nederland is er nog geen plannen voor YouTube red. En het wordt ook nog niet helemaal Ondersteund of zelfs helemaal niet ondersteunt. Dus nog even geduld hebben dan maar.
Anoniem
7 feb 2016 - 14:17
Ik download wel eens een liedje of film van o.a. YouTube (met Firefox/FlashGot), weet niet of dat illegaal is...
Richardz
7 feb 2016 - 13:10
Ps legaal dus
Anoniem
7 feb 2016 - 01:04
Er is meer dan voldoende gratis software te vinden op zo ongeveer elk vlak. Diegenen die illegaal software gebruiken zijn in mijn ogen niet meer of minder dan dieven.
Anoniem
7 feb 2016 - 07:05
Stichting Brein met z'n kopieerheffingen op gegevensdragers valt ook in de categorie dieven.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Ze gaan er bij voorbaat van uit dat je wel eens illegaal zult downloaden. Als ze dan af en toe hun zin krijgen moeten ze niet zeuren.
Anoniem
6 feb 2016 - 23:12
Oh neen, ik zou zoiets nooit doen.
(Ik stream alleen maar.)
Richardz
6 feb 2016 - 17:27
Downloaden van dat soort dingen nee nooit. Ik koop het liever dan weet je tenminste zeker dat er geen troep en of reclame?, virussen in zitten. Etc etc. Somige dingen haal ik uit de Playstore Google. En Betrouwbare site's.
Albert
6 feb 2016 - 13:51
Nee ook nooit gedaan, de reden : ik woon in het buitenland met downloadsnelheid van 3-5 Mb dus dat gaat niets worden, ben al blij als mijn software updates binnen druppelen :-)
In Nederland zou ik het denk ik ook niet doen, ik leen wel een box bij vrienden as ik daar de behoefte aan heb. Wat ik mooi vind koop ik wel op DVD en als het heel mooi is de special edition.
jvds
6 feb 2016 - 12:10
Zolang er overal kopieer heffing op zit blijf ik downloaden, het is het een of het ander, maar niet allebei.
Onze muziekwinkel verkoopt gebruikte cd's, maar verkoopt ze gewoon als nieuwe, en wordt kwaad als ik er wat van zeg, dus downloaden maar.
Er zit in de films teveel reclame, opnemen van de tv mag dan wel, maar als ik dezelfde film elders download mag dat weer niet, het is toch dezelfde film?
Jos Brink
6 feb 2016 - 04:11
Hoeveel mensen antwoorden hier eerlijk op ???
Als ik de uitslag zie weet ik het antwoord wel :-)
Fritz
5 feb 2016 - 22:36
Alleen Nzb met Vpn. Geen torrents. Ik deel of upload niets.
Reageer