Doe de phishing test van de Consumentenbond
De Consumentenbond heeft vorige maand een test over phishing online gezet. Hoe goed ben jij in het herkennen van frauduleuze phishing mails? Doe de test!
Phishing is het naar inloggegevens en wachtwoorden hengelen door internet criminelen. Dit vissen naar informatie gebeurt meestal via mailtjes die van je bank, credit card maatschappij of een andere instantie lijken te komen, maar die vals zijn. Als je klikt op een link in zo'n phishing mailtje word je naar een schadelijke website gestuurd waar kwaadwillenden proberen je privé informatie te ontfutselen.
De test van de Consumentenbond laat twaalf mailtjes zien die van banken en dergelijke lijken te komen. Jij moet de goede en valse e-mails eruithalen.
> Doe de phishing test van de Consumentenbond
In de reacties hieronder horen we graag hoeveel van de 12 vragen jij goed had en of je wel eens het slachtoffer van phishing bent geweest (of mensen kent die dit zijn).
Reacties
Curly
28 dec 2016 - 22:23
Op zich is deze gratis phishing test van de consumentenbond best aardig. Helaas is dit zelf ook een soortement phishing, omdat het vist naar de kennis van consumenten gerelateerd aan iemands ip nummer.
De uitslag van deze test kan in het slechtste geval gebruikt worden voor een data sheet gerelateerd consumenten profiel. Communicatie- en kennisgegevens van consumenten zijn goud waard in het bijzonder voor commerciëlen.
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast.
Kijk ook n's op www.bof.nl
Postbusa
6 nov 2016 - 17:06
De Consumentenbond heeft een nieuwe test online gezet; zie: https://www.consumentenbo...
Postbus
6 nov 2016 - 17:07
Postbusa = Postbus.
WriTer
27 feb 2016 - 20:17
Interessante test, 11 van de 12 goed, één die ik dacht vals te zijn was goed.
Als Belg met typische Nederlandse voorbeelden vind ik toch dat ik het niet slecht heb gedaan. ;-)
Bert
27 feb 2016 - 11:05
Mag ik deze test ook zakelijk gebruiken?
Naam
26 feb 2016 - 13:20
Ik had ze alle 12 goed, en ik ben nog nooit slachtoffer geweest van phishing.
Postbus
26 feb 2016 - 00:19
Ik had er 10 goed, omdat ik èrg wantrouwig ben; 2 stuks bleken toch in orde te zijn. Beter té wantrouwig dan ergens instinken!
zomaar
25 feb 2016 - 19:06
11 op 12, ééntje verkeerdelijk als onveilig aangeduid. Dus eigenlijk heb ik 13 op 12 omdat ik zo veilig bezig ben :D
Better safe than sorry
A.K
25 feb 2016 - 00:08
Ik heb alle 12 vragen ook goed beantwoord. Sommige goede e-mails kende ik al (zoals van de Rabobank en Ziggo), maar andere welke ik nog nooit eerder gezien had waren best bedrieglijk. Als er wordt gedreigd om iets te betalen zou ik altijd even bellen en navragen wat er aan de hand is... :-)
Albert
25 feb 2016 - 10:14
Wat betalen betreft, iedereen heeft in principe een postadres, sturen ze daar maar de rekening/aanmaning naar toe. Aanmaningen dienen niet per mail gestuurd te worden vind ik. Deurwaarders bellen, sturen een brief of komen gewoon even praten.
marcel
24 feb 2016 - 23:31
Allemaal goed. Ik krijg, helaas, vrijwel dagelijks van die rommel.Zo langzamerhand herken ik ze vrij vlot, soms ben ik te streng en gooi ik iets weg wat geen phishing was. Indien nodig benader ik eerst de afzender om te weten of het bericht betrouwbaar is of ga ik even naar diens website. En altijd kijken waar een link naar toe verwijst.
Harm Jan Verweij
24 feb 2016 - 20:03
Ik had er 9 van de 12 goed doordat ik drie maal een volgens de Consumentenbond goede mail als fout bestempeld had. Ik had dit gedaan omdat de links in de berichten niet verwezen naar de aangekondigde website maar naar de betreffende vraag van de Consumentenbond zelf.
Dan is het wat mij betreft toch echt een valse mail! Dit moet de volgende keer toch echt beter, Consumentenbond!
Albert
24 feb 2016 - 19:51
Ik doe er niet aan mee :-) Alle mails van maakt niet uit welke bank, instelling dan ook kiep ik meteen ongelezen weg. Heel simpel.
Als ik iets denk te missen log ik in bij de bank of bij DigiD en zie ik wel of er een mededeling staat en anders pech gehad.
Per definitie klink ik op geen enkele link in een mail.
DeGrief
24 feb 2016 - 17:16
Alle 12 goed. 68 jaar. 1 keer er ingetuind met een mail van Bpost. Werd gelukkig gered door WOT die meteen de bekende melding op het scherm toverde.
Anoniem
24 feb 2016 - 17:03
Ik krijg nooit dergelijke mails dus het was soms gokken, 9 goed, ik had goede mails als fout bestempeld, dergelijke mails gaan altijd de prullenbak in en dan hoor zie of bel ik wel,
Lewieke
24 feb 2016 - 16:58
Ik heb ze alle 12 goed. Ik ben 1x erin geluisd met een zogenaamde site van AH, die bedrieglijk echt was en waar ik zogenaamd een prijs had gewonnen. Ik moest daarvoor mijn tel.nr. ingeven en op OK drukken. Nou dat heb ik geweten. Ik kreeg doorlopend sms'jes die allemaal zo ongeveer € 2,50 per stuk kostten. Met hulp van Vodafone heb ik nu mijn nummer geblokkeerd en Vodafone heeft als coulance mijn rekening kwijtgescholden. Alhoewel ik altijd zeer voorzichtig ben, ben ik hier ingetrapt omdat ik niet wist van het bestaan van betaalde sms'jes omdat ik die service uiterst zelden gebruik. Ik heb mij nu voor alle reclames afgemeld omdat ik geen zin heb om als een
soort speurneus sites te doorzoeken naar verdachte zaken.
richard
24 feb 2016 - 16:54
Ik had er 14 goed, ik heb het dan ook 10 keer overnieuw gedaan, hiermee heb ik dus gewonnen!
Johan
24 feb 2016 - 16:52
Gelukkig leiden ze me niet zo makkelijk om de tuin: 11 van de 12 goed. Mooie score dus.
Blue
24 feb 2016 - 16:33
11 goed, dus 1 fout
Lezer
24 feb 2016 - 16:07
Ik had er 10 goed, niet slecht voor iemand van 70 jaar !
Knolletje
24 feb 2016 - 15:43
Ik had ze alle 12 goed, nee ik ben nooit slachtoffer geweest van phishing.
Reageer