Kan ineens geen e-mails meer versturen via Thunderbird. Krijg een mededeling: unable to relay without authentication

Vragensteller: 
Frieszo
Windows
Versie van je besturingssysteem: 
Windows 11
Status: 
Vraag is beantwoord

Reacties

Ter aanvulling: ik heb uitvoerig contact gehad met de klantenservice van KPN en alle instelling zijn correct

welk account? Bij windows of gmail is extra beveiliging ingebouwd. Moest laatst bij mijn live.nl mail opnieuw een appcode aanmaken

Hoe staan je instellingen? En welke provider? Zijn je inloggegevens (naam en wachtwoord) nog juist?
Dikwijls/Normaal moet je STARTTLS kiezen en poort 587 voor IMAP.

Ik heb zowel KPN-mail als G-mail in Thunderbird en via G-mail kan ik wel mails versturen, maar ineens niet meer via KPN-mail.
De accountgegevens van KPN zijn gecontroleerd en correct

Deze instellingen heb ik ook

Ik heb alles gecontroleerd, maar het probleem blijft zich voordoen

Zie: https://support.mozilla.o...

Overigens als je voorheen wel emails kon versturen en nu opeens niet, dan kan het zijn dat bij het updaten van Thunderbird iets is fout gegaan. Misschien helpt opnieuw installeren.
De foutmelding kan ook optreden als je van een ander adres je mails verstuurt dan je eigen adres (en buiten het KPN netwerk) en als dan de authenticatie gegevens niet helemaal in orde zijn.

Ik heb het opnieuw geïnstalleerd, maar helaas het werkt nog steeds niet. Ik zit op het KPN netwerk, dus dat kan het ook niet zijn

Hallo Ed, Ik zit inderdaad sinds een aantal dagen op een recreatiepark, 18 km van mijn woonadres. Als dat de oorzaak is, kun je dan aangeven wat ik moet doen om het probleem op te lossen? Alvast dank! Frieszo

Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem in het wachtwoord, omdat bij gebruik van de eigen aansluiting deze niet gecontroleerd wordt, maar wel bij gebruik van een andere aansluiting.
Wachtwoord kan je controleren door op je accountnaam met de rechter muisknop te klikken en dan in het menu dat verschijnt op Instellingen te klikken met de linker muisknop.
Je komt nu in de accountinstellingen. Kies Thunderbird-instellingen --> Privacy & Beveiliging --> Wachtwoorden --> Opgeslagen wachtwoorden.
Kijk dan of je je account van KPN vindt en zo ja of daar het wachtwoord goed vermeld staat. Je kan het wachtwoord wijzigen door er op te dubbelklikken.
Lukt dat niet, dan kan je uiteraard de KPN webmail gebruiken.

Dankjewel. Ik ga er morgen mee aan de slag. Ik meld je wel even of het gelukt is!

Veel succes!
Als je toch bezig bent controleer dan voor de zekerheid ook de instellingen van de uitgaande (smtp) server:

    Servernaam: mail.kpnmail.nl
    Verbindingsbeveiliging: SSL: TLS aanvinken (iOS: SSL) (Android: STARTTLS/TLS alle certificaten)
    Poort: SSL/TLS poort 587
    Authenticatiemethode:  KPN wachtwoord
    Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Dit heeft dus niets te maken met de instellingen van de inkomende mail (imap of pop3) want dat werkt wel goed bij je.

IK heb alles geprobeerd, ben zelfs even naar vrienden geweest met een KPN abonnement, maar ook daar bleek het probleem onopgelost Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie horen van mij als het probleem is verholpen.

Frieszo,

Beste Frieszo, dit probleem heb ik ook gehad maar bij de provider caiway.
Ik gebruik ook thunderbird maar het ligt zeker niet aan thunderbird.
Als je de uitgaande mail goed geconfigueerd hebt ligt het daar zeker niet aan.
Ik kan er heel kort in, het probleem ligt bij de provider dit is bij meerdere provider in het land gebeurd.
Meld het bij je provider, die moeten het oplossen want je kunt er zelf niets aan doen.
Succes,
Jos.

Hallo Jos,
Vanochtend opnieuw contact gehad met KPN. De medewerkster gaf aan, dat ze er niet genoeg vanaf wist, maar ze zou een college, die een expert zou zijn op dit probleemgebied, opdracht geven om mij om een uur of 11 terug te bellen. Niet dus. Tot 13 uur gewacht en zelf maar weer gebeld met KPN. Nu kreeg ik een medewerker aan de lijn, die geen technische kennis en ook nog nooit gehoord had van het mailprogramma Thunderbird en mij adviseerde om een ander mailprogramma te gaan gebruken. (....) Hij had allerlei suggesties en had af en toe even ruggespraak met een techneut, maar daar kwam ik ook niet verder mee. Ik hen gevraagd om gebeld te worden met de beloofde expert, maar dat kon hij niet garanderen. Ik heb dit vruchteloze en frustrerende gesprek toen maar afgebroken.
Kortom, het probleem is nog steeds niet opgelost

Beste Frieszo,

Daar wordt je gefrustreerd van.
Wat je nog kunt proberen, bij mij is het wel gelukt.
Als je een account hebt bij KPN log daar dan in.
Wijzig je wachtwoord in een tijdelijk wachtwoord.
Sluit de account, en probeer opnieuw te verzenden, lukt dit ook niet weer inloggen in je account bij KPN. Wijzig het wachtwoord opnieuw, maar maak nu een geheel nieuw wachtwoord aan. Probeer het daarna opnieuw.
In principe zo dit de oplossing moeten zijn. Succes.

Goedemorgen Ron, Patrick, Ed en Jos,
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor het meedenken.
Vanochtend eerst zelf nog aan de slag geweest met het veranderen van mijn wachtwoord, maar dat lukte niet. (foutje KPN) Daarna weer gebeld met KPN en na een uur puzzelen, waarbij mijn laptop overgenomen werd en ook de teammanager te hulp werd geroepen, lukte het hen uiteindelijk om het probleem op te lossen. Ik heb wel een nieuw wachtwoord aangemaakt, maar volgens de medewerker had dat niet met het probleem van het niet verzenden van mail te maken. Ze hebben mij helaas niet duidelijk kunnen maken wat nou wel precies het probleem is geweest.
Gelukkig is het probleem nu wel eindelijk opgelost. Nogmaals dank!!!
Frieszo

Perfect! (bijna toch)

Dank je wel voor de update.

Geen dank graag gedaan, het probleem is opgelost dat is het belangrijkste.
Gr, Jos.

ik wouw dat het bij mij net zo gemakkelijk ging. kan al maanden niet verzenden in thunderbird met hotmail. alles uitgeprobeerd maar niets helpt. ook caiway weet het niet. bij uitgaande server staat bij autenticatie methode : OAnt2 . wijzigen helpt niet.uitgaande server :outlook office 365. gelukkig heb ik in de taakbalk van windows thunderbird en outlook vlak naast elkaar, dus voor verzenden ga ik daar naar toe. Die haalt ook de adressen uit thunderbird. Maar dit moest niet nodig wezen.

Juiste instellingen voor hotmail zijn:
    Servernaam: smtp-mail.hotmail.com /smtp-mail.outlook.com
    Verbindingsbeveiliging:  STARTTLS
    Poort:  587
    Authenticatiemethode:  Normaal wachtwoord
    Gebruikersnaam: hotmail e-mailadres

Edit (3-10-2023 22:08u): in plaats van smtp-mail.hotmail.com werkt ook smtp-mail.outlook.com

Hallo Henk,
Ik hoop voor jou, dat het nu werkt, maar mocht dat niet het geval zijn:
Ik heb geen hotmail, maar gmail en de verbindingsbeveiliging die bij mij werkt is SSL/TLS en de authenticatie OAuth2
Groet Frieszo

afbeelding van redactie

Hotmail/Outlook (en Gmail) werkt inderdaad ook met OAuth2. Dan krijg je eenmalig een inlogvenster te zien waar je inlogt met je gebruikersnaam en wachtwoord. Dat venster moet je eerst een keer ingevuld hebben (niet wegklikken) want anders werkt Hotmail of Gmail niet.

afbeelding van Postbus

Toen Thunderbird overging naar versie 115.x werd alles ongevraagd gewijzigd in "OAuth2". Ik heb voor de POP-server en de SMTP-server alles teruggezet naar  "normaal wachtwoord", zodat het meteen weer werkte. Ik had wel even iets anders te doen dan die "grap" van Thunderbird. Ik werk overigens met outlook.com.

afbeelding van redactie

Dat Thunderbird dit doet is omdat Microsoft (en Gmail ook) OAuth2 nu vereisen om te kunnen mailen. Volgens mij kun je anders op den duur niet meer mailen met Hotmail/Outlook of Gmail.

afbeelding van Postbus

Ik pas het wel een keer aan, als ik tijd heb (3 systemen en per systeem 3 e-mail accounts kosten tijd).

Reageer