Column: Niet nog meer toeters en bellen, Windows moet gewoon sneller
Het lijkt erop dat Microsoft eindelijk het licht begint te zien. Vice-president Steven Sinofsky van de softwaregigant gaf deze week toe dat het meestgehoorde verzoek in e-mails en reacties op het blog over Windows 7 (de beoogde opvolger van Vista) was om Windows sneller te maken. Niks nieuwe features, effecten, toeters en bellen en andere toevoegingen. Gewoon sneller.
Nu is dit natuurlijk geen revolutionair inzicht voor gebruikers als u en ik. Wij klaagden al veel langer over de traagheid van Windows Vista: iets wat je in XP zo voor elkaar had duurt in Vista twee keer zo lang. Maar dat Microsoft het door heeft is wel revolutionair. Het bedrijf begon, gevoed door het onbedreigde monopolie van Windows, wat autistische trekjes te vertonen. Wat de man op de straat wilde leek niet meer gehoord te worden door Bill Gates en de zijnen.
Want het is natuurlijk ongelooflijk dat een besturingssysteem als Vista, waar ruim vijf jaar door duizenden mensen aan gewerkt is, zo matig is geworden. Toegegeven: Vista ziet er leuk uit, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Vista is in niks geworden wat Microsoft - en u als consument - er van verwacht had.
Een overzichtje. Het revolutionaire nieuwe bestandssysteem WinFS voor Vista is al op de tekentafel gesneuveld. De beveiliging is iets verbeterd, maar de UAC is een bron van ergernis (steeds maar klikken). De Sidebar is even grappig, maar neemt daarna alleen maar veel werkgeheugen is beslag. En gebruikt u nieuwe functies als Spraakherkenning, Meeting Space en Ouderlijk toezicht? Heel handig voor sommige gebruikers, maar had Microsoft zich niet beter kunnen richten op wat consumenten echt willen?
En dat is gewoon een snel, stabiel, compatibel en veilig besturingssysteem.
Snel is Vista duidelijk niet. Om Vista een beetje behoorlijk te kunnen draaien heb je minimaal een 3 GHz processor en 2 of 3 GB werkgeheugen nodig. En dan nog is het soms behelpen. Goed voor de pc-industrie (je moet wel een dure, nieuwe computer kopen voor Vista), maar niet voor de consument.
Stabiel is Vista ook nog niet altijd (hoewel SP1 wel een verbetering is). De boel blijft wel eens hangen en crasht te vaak. XP is wat dat betreft een betere keuze. Niet voor niks misschien dat in de Verenigde Staten eenderde van de pc-kopers downgrade van Vista naar XP.
De compatibiliteit was om te huilen toen Vista op de markt kwam eind 2006. Menig printer en andere hardware waren niet aan de praat te krijgen en lang niet alle software werkte onder Vista. Inmiddels is de situatie, anderhalf jaar later, sterk verbeterd, maar uw zeer oude (meer dan vijf jaar) apparatuur kunt u wel weggooien want die werkt niet meer onder Vista en zal ook nooit werken.
Veilig. Tsja, is Vista veilig? De beveiliging is verbeterd, en Microsoft doet heus wel zijn best, maar toch staan er in Windows (niet alleen in Vista trouwens, ook in XP en 2000) nog twintig kritieke lekken open, waarvan sommige al meer dan een jaar op een oplossing wachten! Dat moet beter kunnen.
Nog veel werk aan de winkel dus voor Steve Ballmer c.s. Hopelijk blijft Microsoft echt luisteren naar zijn klanten en komt het toch nog goed met Windows 7. Wat denkt u?
Laat hieronder in de commentaren weten wat u verwacht van Windows 7
Reacties
Nieuw
27 augustus 2008 - 22:08
In windows 98 zit alles wat je nodig hebt. Als het goed is merk je weinig van je OS. Het is slechts de basis voor je browser en mediaspeler. Als je kan surfen, mailen en muziek luisteren en af en toe een brief typt dan kan je pc nog jaren mee.
Als je laatst zag hoeveel lol mensen beleven aan oude games en dan zeggen het gaat om het spel, minder om het grafische gedeelte dan zegt dat toch genoeg.
Ongeregistreerd...
26 augustus 2008 - 22:08
Wat ik zou willen is dat MS een Windows uitgeeft die ontdaan is van alle onnodige software (een LIGHT versie dus), met enkel de basis om de computer te laten draaien en gebruiken. (dit natuurlijk tegen gereduceerd tarief van laten we zeggen 79,=). De rest moet MS gewoon los aanbieden (eventueel tegen betaling) of andere paketten.
En Internet Explorer moet naderhand te verwijderen zijn.
Wat ik wel zou willen zien is dat ze basis versies van WORD en EXCEL gewoon erbij doen, tenslotte zijn dit veel gebruikte programma's, maar dat is een droom.
Ik ben tevreden over Vista (meer over XP), maar traag door alle onnodige dingen is het wel (terwijl ik Games snel wil spelen), en dat verwijderen van al dat onnodige spul vergt wel enige kennis niet iedereen is daartoe in staat.
Dit zijn mijn ervaringen.
XP SP3 AMD2 4800 2GB
XP Sp3 AMD2 4800 2GB
Vista AMD2 4800 2GB
Vista AMD2 6000 4GB
Vista AMD2 6000 4GB
Met een spel spelen ervaar ik toch meer vertraging (waardoor geen idee) maar ik haal bij XP toch echt minimaal 80FPS en bij Vista 40FPS maximaal en dat terwijl Vista op een betere computer staat dan XP hierbij heb ik dan alles uit staan kwa toeters en bellen, wel zelfde grafische kaart overal in zitten dus daar ligt het niet aan.
Ongeregistreerd...
26 augustus 2008 - 22:08
XP SP3 AMD2 4800 2GB XP Sp3 AMD2 4800 2GB Vista AMD2 4800 2GB Vista AMD2 6000 4GB Vista AMD2 6000 4GB
was ff vergeten te melden.
akjssdk
25 augustus 2008 - 15:08
windows 7 moet simpelweg sneller anders denk ik dat ik op alle computers op het huis windows ga combineren met ubuntu.
Bezoeker
22 augustus 2008 - 18:08
vista heeft niet rese 3 gb nodig, en beetje snelle dualcore is wel nodig, maar dat zit op elk pc'je van 500 euro. de beveiliging moet wel sterk verdeterd worden, IE is gewoonweg slecht, en alle overbodige troep is te veel. dat vista 15 gb nodig heeft lijkt wel, maar vergeleken met 320 tot 500 gb dat nu op elke computer zit? voor een oude pc is vista niet gemaakt en er zou ook een versie moeten zijn die wel de interface heeft maar niet de troep. vista kan echt een stuk beter maar als je een pc of zelfs een notebook koopt voor 500 draait vista lekker. (wil je vista beter draaien neem dan home basic)
Conlusie: vista moet echt verbeterd worden maar het is niet het einde.
Ongeregistreerd...
21 augustus 2008 - 12:08
Wat een onzin steeds over vista.
vista draait goed op een 2,2 ghz duo processor met 2gb geheugen.
niks geen problemen met snelheid. gebruik al sinds het begin vista, en nog NOOIT een crash gehad.
werkt makkelijker dan xp. ziet er stuk beter uit.
xp zette je ook niet op een verouderd systeem, dat draaide ook voor geen meter.
volgens mij zeikt iedereen alleen maar omdat het van microsoft is.
zelfde als dat gezeur over een uitgeklede versie! WAT EEN ONZIN! welke consument met weinig verstand zit te wachten op een uitgeklede windows versie?? als je ene pc koopt, wil je alles direct kunnen en niet eerst van alles aanschaffen omdat zielige concurrenten zelf geen marktaandeel kunnen veroveren. de doorgewinterde pc gebruiker kan zelf wel van alles installeren en verwijderen.
mensen die zeiken over windows moeten het gewoon niet gebruiken. heb je ook niks te zeuren!!!
en over veiligheid??? wie zijn pc is nou echt ooit aangevallen door een lek in windows te misbruiken??? wie met een gratis virusscanner en gratis antispyware op zijn windows heeft last van virussen etc?? als je zelf normaal op internet surft en niet klakkeloos alles maar aanklikt, heb je NERGENS last van!
waar waren we geweest zonder miscosoft??? bedank ze eerder eens voor alles wat ze door de jaren heen gedaan hebben en alle concurrenten die mede daardoor ontstaan zijn!
Ongeregistreerd...
21 augustus 2008 - 13:08
Nou dat stukje komt overtuigend over...
Ik mis nog het onderschrift: Als medewerker van Microsoft moest ik mijn verhaal even kwijt.
Hoeft eigenlijk ook niet, ik ben er zeker van.
Ongeregistreerd...
21 augustus 2008 - 16:08
Sorry hoor, mooi verhaal, maar ms config gebruiken is niet voor de gemiddelde gebruiker weggelegd.
Ik baal gewoon als een stekker, dat mijn nieuwe pc inderdaad voorzien is van allemaal reclame zooi, het systeem niet zo snel is als ik zou willen, en windows echt *tig gigabytes in beslag neemt voor iets wat ik niet gebruik.
John
21 augustus 2008 - 17:08
Ik heb 2 maand geleden een Acer laptop gekocht met daarop XP Professional. Ik wist van te voren dat daarop ook een 90 dagen proefversie zou staan van Office 2007. Hier had ik geen belang bij, want ik wilde met Open Office gaan werken. Dan denk je: "Ach, ik ga naar Software en ik deinstalleer Office 2007 wel.". Nou, mooi dus nergens een deinstallatie-link te vinden. Niet in Software, niet in de Microsoft-mappen. Prima dat je iets probeert te verkopen door een potentieel koper er een tijdsspanne mee te laten kennismaken, maar dit is opdringen, want ik heb geen vrije keus hierin. Bedacht toen dat ik de datum 3 maanden vooruit kon zetten (proefperiode verstreken = deinstalleren, dacht ik), maar ook daar stonken we niet in. Heb uiteindelijk een illegale versie moeten downloaden, branden en installeren. Toen was er wel in Software een deinstallatie-link en toen ben ik het uiteindelijk wel kwijt geraakt. Fijn bedankt voor dit fijne aspect van de reclamezooi. Laat hier maar beter de colportage-wet op los.
En dan nog iets: vraag in I.E. met Google eens naar freeware of een freeware-programma. Doe hetzelfde in Firefox en vergelijk de resultaten. Mij lijkt het alsof freeware in I.E. 'gehinderd' wordt. In Firefox/Google vindt ik altijd gelijk wat ik zoek, in I.E./Google (als mijn neefje toevallig internet) moet ik vaak naar de 2e of 3e zoekpagina. Gek vindt ik dit eigenlijk niet echt, want Microsoft raadt bijvoorbeeld Norton e.d. aan en andersom is die relatie er ook.
Wouter
27 augustus 2008 - 19:08
Nu eens een zinnige praat, ik werk ook al van het beginne met Vista op een dergelijk goed systeem en nooit problemen gehad. Ik werk met 3 pc en een laptop met overal Vista erop. Zelf met een pc waar maar 1GB geheugen aanwezig is, geen problemen hoor. Voor mijn nooit geen XP meer, Vista meer en betere mogelijkheden. LMaar je moet met een pc kunnen werken. Zo simpel!!
John
21 augustus 2008 - 00:08
Heb recentelijk gewerkt aan 2 pc's. Op een Vista Home Premium laptop met een Athlon XP 2,2 GHz met 1.500 Mb DDR2 en op een XP Professional desktop met een Pentium III 1,3 GHz met 768 Mb DDR2. De Pentium III is ca. 2 x zo snel op Bureaublad (helemaal - ook systray - opgestart). En dan praten we over een totaal gestripte Vista en idem XP: dus thema Windows klassiek en alleen slepen van vensters als visueel effect. Lekker kaal en dus lekker snel, maar de (XP-)desktop gaat dus wel met de in theorie snellere (Vista-)laptop aan de haal. Het is voor de consument echt te hopen dat Microsoft van het Vista-avontuur geleerd heeft. Ik heb weinig verstand van de Windows-kernel, maar de consument zou er m.i. erg bij gebaat zijn als het volgende OS van Microsoft een module-opbouw zou krijgen. Dus een zeer slanke kern en daar dan gewoon aanplakken wat je hebben wil; kun je gelijk ook I.E., Outlook Express en Messenger laten zitten, want de alternatieven zijn beter en/of veiliger en/of lichter.
Frans
20 augustus 2008 - 21:08
Natuurlijk loopt Vista voor geen meter op een pc met een simpel 'celeronnetje' en 1 Gb RAM. Maar ze worden wel aangeboden (zie bijv. Wehkamp). Met mijn huidige notebook met 3 Gb RAM en een Intel Dual Core processor durf ik elke snelheidstest met een voor XP geschikte machine wel aan (op een nieuwe machine XP zetten en dan zeggen dat die sneller is, is appels met peren vergelijken; een machine, geschikt voor XP, is met Win98 ook veel sneller).
Dan het gezanik over de sidebar en andere grafische 'grappen': gooi het dan van je machine af. Als je Vista (in mijn geval Vista Basic: meer heb je volgens mij niet nodig) behoorlijk heb uitgekleed loopt het als een trein. Daarbij komt dat de PC-fabrikanten de machines leveren met een enorme hoeveelheid rotzooi; ik ben op mijn Acer-machine bijna een uur bezig geweest om de overbodige prut en reclamezooi er van te verwijderen. Durf eens de opdracht 'msconfig' te gebruiken.
Dan het gezeur over het installeren van programma's (steeds maar weer klikken om toestemming te geven). Ik heb een tijdje met Ubuntu gewerkt: voor bijna elke handeling moet je een wachtwoord ingeven (maar daar hoor je de Vista-haters niet over). Feit is wel dat de veiligheid een heel stuk verbeterd is en volgens gerenommeerde computerbladen beter dan bijv. Ubuntu.
Ik ben het er wel mee eens dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is maar om Vista zo af te zeiken zoals nu steeds gebeurt heeft niets van doen met het verkondigen van een objectieve mening maar alles met het (soms terecht) willen schoppen tegen een oppermachtige monopolist.
Ongeregistreerd...
20 augustus 2008 - 22:08
Dat de veiligheid is van Vista is verbeterd t.o.v.XP is inmiddels bewezen, maar de extra's die Vista biedt vallen tegen, gezien de specificaties die 'n pc moet hebben.
Dat er wordt gesuggereerd dat Vista veiliger zou zijn dan ubuntu volgens "gerenommeerde computerbladen" komt op mij vreemd over.
Ik weet wel hoe Linux in elkaar steekt en moet gewoon toegeven dat windows over de gehele linie daarin achterloopt.Ikzelf gebruik ook windows, maar weet dat het met de veiligheid niet super is, hoewel dat vooruit gaat, en dat je zelf daaraan het meeste moet doen.
Ongeregistreerd...
20 augustus 2008 - 20:08
De vraag naar nieuwe cpu blijft stijgen, ja je moet wel wil je
vista draaien. De producenten van notebooks, desktops en intel
hebben goud geld verdient aan Vista. Zonder een beetje potente dualcore met veel Gb ram gebeurt er niet veel. XP heeft aan een
single genoeg en zelfs dan is ie vaak nog sneller. Vooruitgang?
Vooral voor de producenten. Deze keer heeft MS echt een blunder gemaakt omdat het publiek niet meer als een schoothondje achter de monopolist aanloopt, of zoals enkele jaren geleden, op de stoep gaat zitten om een OS te "mogen" kopen. Dat daaruit een forse portie arrogantie is gegroeid is mede het gevolg van een publiek dat veel te lang, veel teveel heeft geslikt. De kaarten liggen nu anders en nu is het MS die met de billen bloot moet. Dat doet zeer, zeker voor een over het paard getilde onderneming.
Vista is een beetje zoals een oude cadilac 8 cilinder, het ziet er fraai uit maar het slurpt zich voort van pomp naar pomp.
Ongeregistreerd...
20 augustus 2008 - 17:08
Mooie praatjes, maar ik moet het nog zien. Ook ik heb op mijn nieuwe PC Vista verwisseld voor XP, en hoop vanuit XP de overstap te kunnen maken. Als dat niet beter is, dan wordt het wat anders.
Ongeregistreerd...
20 augustus 2008 - 11:08
We kunnen net zo goed naar Linux Of Mac stappen... kijken hoe microsoft dan is.. dan zullen de prijzen ook flink dalen
Ongeregistreerd...
27 augustus 2008 - 19:08
Waarom linux of mac, mac is al even kwetsbaar als windows en mac is nog eens een stuk duurder maar veiliger BHA NEE.
Reageer