Browser top vijf april 2010: alleen Google Chrome blijft winnen

Hoeveel procent van de internetters gebruikt een bepaalde browser? Wie stijgt en wie daalt in deze hitlijst van de internet browsers? De top vijf van maart en april 2010 ziet er zo uit volgens de twee grootste statistiekboeren: StatCounter en NetApplications.

Browser marktaandelen wereldwijd - maart en april 2010 (in procenten)

  Browser NetApplications
StatCounter
    september 2008
 maart 2010
april 2010 september 2008  maart 2010
april 2010
1 Internet Explorer 74,18 60,65 59,95 67,16 54,44 53,26
  - IE 8 - 23,7 24,66 - 25,13 26,10
  - IE 6 38,79 18,41 17,58 27,96 10,96 10,13
  - IE 7 34,78 13,16 12,50 38,79 18,34 17,02
2 Firefox 19,07 24,52 24,59 25,77 31,27 31,74
  - Firefox 3.6 - 11,25 15,33 - 14,46 19,90
  - Firefox 3.5 - 9,28 5,81 - 12,01 7,70
  - Firefox 3.0 12,94 3,20 2,75 18,13 4,03 3,46
3 Google Chrome 1,10 6,13 6,73
1,03 7,29
8,06
4 Safari 2,82 4,65 4,72 3,00
4,16
4,23
5 Opera 2,01 2,37 2,30 2,86 1,97 1,82

De enige browser die bij zowel NetApplications en StatCounter gestaag blijft groeien is Google Chrome. Weer ruim een half procent erbij deze maand (zoals elke maand). Internet Explorer blijft licht verliezen en Firefox, Opera en Safari zijn vrij stabiel.

Interessant is om de situatie van september 2008 (nu ruim anderhalf jaar geleden) eens te bekijken, toen Google Chrome voor het eerst uitkwam. Sinds de introductie van Googles browser is Internet Explorer maar liefst 15% marktaandeel kwijtgeraakt. Dit verlies kwam voornamelijk ten goede aan Firefox, dat 5% won, en Google Chrome dat eveneens ruim 5% won (vanuit het niets). Safari pakte ook nog wat winst en Opera bleef redelijk stabiel bij NetApplications en verloor in die periode zelfs bij StatCounter.

De groei van Firefox is het laatste jaar aan het afvlakken: bij NetApplications wordt de 25%-grens maar niet bereikt en bij StatCounter is de 33%-grens niet haalbaar. Google Chrome groeit wel door en in dit tempo betekent dat per jaar 6 tot 7% marktaandeel erbij. Tot nu toe nog ten koste van Internet Explorer, maar misschien gaat Firefox ook wel verliezen.

In ieder geval begint Microsoft zich ongemakkelijk te voelen door de winst van Google Chrome, want in navolging van Google is er nu een grootscheepse reclame-campagne gestart (zelfs op tv) om Internet Explorer 8 te promoten. Kortom: de browser-oorlog is in alle hevigheid gaande.

De mobiele internetmarkt zal daarbij ook belangrijk worden, want steeds meer internetverkeer gaat via smartphones tegenwoordig. En daar is Apple met zijn populaire iPhone (en dus Safari) in het voordeel, hoewel Google met Android ook aan de weg timmert. Of Microsoft hier kan aanhaken met het nieuwe Windows Phone platform is de vraag. Opera doet het hier trouwens wel goed met Opera Mini. Mozilla, tenslotte, heeft een mobiele versie van Firefox, genaamd Fennec.

Bronnen: NetApplications en StatCounter

Deel dit artikel: